Boek: National Geographic - De Complete Fotogids

National Geographic staat bekend om zijn mooie foto's en het is dan ook niet verwonderlijk dat zij inmiddels al enkele fotogidsen hebben uitgebracht. Eerder verschenen al diverse thematische fotogidsen zoals voor Actie & Outdoorfotografie en Reisfotografie. Dit waren overwegend dunne uitgaven die makkelijk in je fototas mee te nemen waren. Het boek dat nu is uitgekomen, De Complete Fotogids is wat minder makkelijk mee te nemen. Met zijn ruim 380 pagina's is het een wat zwaarder exemplaar. De inhoud van het boek is ook niet direct nodig als je op pad gaat met je camera. Het is meer een naslagwerk dat thuis doorgeworsteld kan worden.

Brede insteek
Waar veel andere boeken vaak één insteek hanteren, is bij deze gids sprake van een breed scala van onderwerpen dat langs komt. Dit maakt wel dat er op elk onderwerp wat minder diep kan worden ingegaan, tenzij je een bijbel van 1000 pagina's had willen hebben. De hoofdstukindeling laat zien welke onderwerpen er globaal aan bod komen:

1. Richten en Klikken
2. Basisbeginselen
3. Geavanceerde technieken
4. Op pad met de cameratelefoon
5. De digitale donkere kamer
6. Afdrukken
7. Analoge fotografie
8. Scannen
9. Archiveren
10.Projecten

Wat vooral opvalt in de gids zijn het groot aantal typische National Geographic foto's. Aan de hand van deze afbeeldingen worden bepaalde onderwerpen behandeld. Of er echt nieuwe dingen worden besproken valt te betwijfelen. Tenzij je helemaal 'nieuw' bent in de wereld van fotografie, zul je geen echte nieuwe inzichten krijgen. Zaken als diafragma, autofocus, sluitertijden, kleurbalans en ga zo maar door... het zijn allemaal onderdelen van de fotografie die de meesten al wel onder de knie hebben. Zie het dan ook meer als een naslagwerk om nog eens wat op te zoeken en niet zozeer als een leerboek.

Van A tot Z
Dat de gids, in tegenstelling tot veel andere werken over fotografie, een beeld geeft van begin tot eind maakt het wel een aardige aanschaf. Het gaat in het boek niet alleen om de fotografie als professie, maar ook de weg na het maken van de foto. Hoe een foto af te drukken, hoe bewerk je een foto, wat is de beste manier van archiveren, zelfs het aloude scannen van analoge foto's komt nog aan bod. Of het nog veel gebeurt, is een tweede, maar het staat erin voor de liefhebber. Opmerkelijk is het laatste hoofdstuk in het boek met de titel Projecten. Hierbij moet je denken aan wat je allemaal met je foto's kunt doen: fotokaarten maken, kalenders samenstellen, op een tas laten afdrukken. Enkele leuke ideeën worden aan de hand gedaan in dit hoofdstuk.

Nieuw: nee - Leuk: ja
Zoals gezegd, het boek is niet vernieuwend binnen het genre en zal voor de meeste van de fotografen (vooral amateurs) geen echte andere inzichten geven. Het boek pretendeert echter ook niet een zogenaamde cursus te zijn. Als je het als naslagwerk hanteert, is het de moeite waard. En wat het boek zeker laat zien, is enkele hele fraaie foto's in de bekende stijl van National Geographic. Dat is genieten op zich. Drie sterren voor deze NG fotogids maakt het een goede middenmoter in het genre van fotografieboeken.

Uitgever: National geographic Society ISBN: 9789089270023 Pagina's: 387 Waardering: