DVD: Santa Clause III

"It's beginning to look a lot like Christmas, everywhere you go". De kerstdagen zijn inmiddels in aantocht en overal is dat duidelijk te zien. De etalages bulken weer van de kerstversierselen, Skyradio voorziet ons zes keer per uur van Mariah Carey en haar All I want for Christmas en in de schappen liggen de kadootjes klaar om het kopen. Ook de filmindustrie springt graag in op de populariteit van het kerstfeest. Eén van de nieuwste kerstfilms is het derde deel van Disney's Santa Claus: The Escape Clause. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In de eerdere twee delen van Santa Clause leerden we het 'echte' verhaal van de Kerstman kennen. Als Scott Calvin (Tim Allen) per ongeluk de Kerstman naar de volgende wereld helpt, zit er voor hem maar één ding op: hij moet zelf Kerstman worden. Hij verhuist naar de Noordpool, waar hij samen met de elven het kerstfeest voorbereid. In het tweede deel is Scott nog steeds Kerstman, maar dreigt het kerstfeest, zoals we het kennen, in het water te vallen. Gelukkig komt alles goed en krijgen de kindertjes toch hun kadootjes nog op tijd. Ook in dit derde deel lijkt het er even op dat Scott een gelukkig kerstfeest kan vergeten. Zijn hoogzwangere vrouw mist haar familie en hij moet opboksen tegen de jaloerse Jack Frost. Het eerste probleem lost hij op door zijn lastige schoonouders uit te nodigen op het drukste moment van het jaar. Jack Frost daarentegen, die graag de rol van Scott over zou nemen, is niet zo makkelijk te bestrijden. Jack saboteert de fabriek en wil zelf de nieuwe Kerstman worden.

Elke kerstfilm probeert op zijn eigen wijze het kerstgevoel over te brengen op de kijkers. In het eerste deel, waarin we dus zien dat de Kerstman dood gaat, werden de kijkers verrast met een origineel verhaal. De normaal wat flauwe geinponem Tim Allen speelde een charismatische rol, waarbij hij een nieuw invulling gaf aan het bestaan van de Kerstman. In het tweede deel vervlakte het verhaal echter wat en bij dit derde deel is het helaas gezapigheid troef. Waar het eerste deel nog leuk was voor kinderen en hun ouders, daar is dit derde deel vooral nog leuk voor het wat kleinere grut. De Noordpool lijkt op het decor van een goedkope tv-show en het verhaal kent geen enkele diepgang. De matige grappen en het veel te voorspelbare einde stelt de volwassen kijker echt teleur. Waar het eerste en tweede deel nog echt sfeervolle kerstfilms voor de hele familie waren, daar is dit deel echt een flinke teleurstelling.

De release op dvd bestaat uit de film en een paar extra's. Het blijft daar helaas bij een paar verwijderde scènes en wat bloopers. Niets wat je warm houdt onder de kerstboom. De film zelf is helaas kinderachtig en haalt absoluut het niveau van de eerste twee delen niet.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 21 november 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: