CD: VA - Best Female DJ Of The World - Joyce Mercedes

Nog voordat er maar één nummer van deze cd beluisterd is, komt hij goedkoop over. Dat zit hem vooral in de titel (Best Female DJ Of The World) en de hoes (een naakte madame met een iets te zwoele blik in haar ogen). Verbazingwekkend genoeg is de blonde dame op de hoes óók de DJ. Dan wordt het interessant. Joyce Mercedes is niet alleen DJ, maar ook model. Als ze net zo goed kan draaien als ze er uit ziet, dan wordt dit een hele plezierige ervaring. In het digipack vinden we maarliefst twee mix cd's van haar hand. Natuurlijk is het digipack opgeleukt met een aantal mooie foto's van de DJ. Foto's waarvoor de neefjes Duck misschien nog iets te jong zijn om ze écht te kunnen waarderen.

VA – Best Female DJ Of The World – Joyce Mercdes

Als de eerste cd wordt aangezwengeld door de cd-speler, start voorzichtig de eerste mix. Met Kidro feat. Double Exposure - Talk of The Love (Jhonny & Peps Remix) wordt het spits afgebeten. Het is een nummer dat rustig begint en een open sound heeft. Een echte starter. Naarmate de mix vordert blijkt Joyce Mercedes een progressive trance DJ te zijn. De groove die ze presenteert is niet heel opzwepend, maar kabbelt rustig door. Het vierde nummer is Mr. Da-Nos met Don`t Stop (Jon Silva`s Nine T`s Remix). Deze track is net wat steviger dan wat we tot nu toe gehoord hebben. Het is dan ook de opmaat naar een aantal nummers met wat meer percussie, zeg maar lichte tribal house. Dat duurt tot aan Joyce Mercedes met Golden Glow, het laatste nummer. Een productie van mevrouw Mercedes herself. Ook dit nummer zit nog steeds in het genre van de progressive trance, maar dan wel met een erg aanstekelijk loopje. Jammer genoeg eindigt de track niet met een knaller, maar glijd je als luisteraar zachtjes de mix uit.

De tweede schijf begint wat steviger dan de eerste disc. Ditmaal wordt gestart met Behind Blue Eyes – Sunshine (Odiseo Mix). Tot nummer zes draait ze de iets stevigere variant van progressive. Dan komen we bij Feuerhake met Ayamaya. Dit nummer heeft een zeikerige sample van een of ander inheems volk. Dit wordt al snel irritant, want de sample heeft niets spiritueels, mystieks of spannends. Het is zo plat als een dubbeltje. Dit idee is als veel vaker uitgevoerd, maar nog nooit zó slecht. Gelukkig gaat ook dit nummer voorbij, maar daarna wordt de mix nooit echt spannend meer. In het een na laatste nummer, Perfect Stranger & Ace Ventura – Perfect Ace (Atmos Remix), wordt nog wel iets leuks gedaan met een reverb. En de laatste track, Antix – Free As We Are (Perfect Stranger Remix), is nog redelijk stevig en duister, maar over het algemeen is ook deze mix een voorspelbaar geheel van progressive plaatjes.

Joyce Mercedes (klik voor wallpaper)

Het is jammer dat de meeste progressive dj's puristen zijn. Doordat er zoveel nummers van hetzelfde type achter elkaar geplakt worden mixes in dit genre nooit echt spannend. Dat geldt ook voor deze dubbel cd. Als het doel van deze twee mixen is om de luisteraar mee te trekken in een slepende groove, dan is dat gelukt. Na ongeveer 60 minuten moet je ook wel toegeven aan de kadans van deze muziek. Helaas lopen de mixen dan al snel op hun einde. Vrijwel alle nummers zijn uitwisselbaar en de volgorde van de tracks had net zo goed anders kunnen zijn. De mixtechniek is perfect, maar de mix kan net zo goed in een studio gemaakt zijn. Dus dat zegt niets. Wat betreft selectie van nummers kan het een stuk gevarieerder. Per mix een of twee nummers die de opbouw doorbreken houden de luisteraar bij de les. Dat was dan ook wat deze release nodig had. Helaas is kijken naar Joyce Mercedes plezieriger dan naar haar luisteren.

Tracklist

CD 1:

01. Kidro feat. Double Exposure “Talk Of The Love Jhonny & Peps Remix