CD: The Bloody Honkies - The Gospel Of

Rauw is lekker; denk aan bloedrode rauwe biefstuk, rauwe seks en rauwe rock. En dat laatste is wat de heren van The Bloody Honkies je op een presenteerblaadje voorschotelen. Na het verschijnen van het demo-album 'Loose Always' is daar nu The Gospel Of. En gospel is het geenszins: onversneden, smerige, ruige rock schijnt het te zijn geworden, ruige rock uit? Jawel, Lichtenvoorde, Nederland!

Tussen de weilanden, omgeploegde aarde en de motorcrossfestijnen bundelden Lawrence en Clemens Mul, Wout Kemkens en drummer Hooky hun krachten. En het geluid dat ze samen uitstoten klinkt absoluut niet als afgezaagde polderrock. Het door Eric Corton en Albert Deinum geproduceerde schijfje bevat een dertiental gestructureerde, aanstekelijke en knalharde-voor-je-kanis rock die gewoonweg dondersgoed in elkaar steekt.

De plaat lijkt nog redelijk rustig te beginnen met 'Heretic' maar het gaspedaal wordt al snel dieper ingedrukt, de boel met stinkende diesel overgoten en in de hens gezet. 'I don't care about your man' volgt de opener op met vuige gitaarlicks en een sexy bluesrockgeluid. Blues is ook wat de klok slaat op het korte 'Red Habit'. Op 'Love Just Ain't Enough' lijken The Doors zich te versmelten met Black Sabbath. Iets wat alleen maar goed kan klinken. Rustige coupletten afgewisseld met opgevoerde donderrefreinen. Halverwege wordt met 'Summertime' een tactisch rustmomentje ingelast, maar met 'Killed By The Substitute' wordt er weer een bak psychedelica en garagerock uit de kast getrokken. Vergeet na de schijnbare finale ook de hidden track niet trouwens!

The Gospel Of is naast een rauwe rocker ook een bijzonder coherent album. Variatie genoeg en toch een samenhangend geluid, op de juiste momenten wordt er even afgeremd, maar zonder de spanningsboog te doorbreken. Iets wat knap lastig kan zijn met dit soort energieke muzikale uitspattingen. The Bloody Honkies laten met hun officiële debuutalbum al zien dat ze een prachtige toevoeging aan het Nederlandse muziekland zijn. We konden wel weer een kick-ass rockband gebruiken namelijk!

Label U-Sonic Datum: 12 oktober 2007 Waardering: