CD: Newton Faulkner - Hand Built By Robots

"Hand Build By Robots" is een frase die de gitaarkunsten van Newton Faulkner doeltreffend zou kunnen beschrijven. De veelzijdigheid en tappende bewegingen in de vingers en handen van Faulker raken je eigenlijk meteen. Vanaf zijn 13e raapte hij zijn eerste gitaar op, maar drie jaar later bevond hij zich al tussen de medeleerlingen van het prestigieuze Academy of Contemporary Music in Guildford. Zijn veronderstelde achterstand in het gitaarspel zorgde ervoor dat hij de zomer voorafgaand aan de opleiding voortdurend met een gitaar om zijn nek de dagen doorbracht. Veel studenten stortten zich op het hardere gitaarwerk tijdens de opleiding, maar Newton liet zijn interesses uitwaaieren over een rustiger spectrum. Ritmisch, speels en lichtvoetig waren de termen die zijn muzikale oeuvre beschreven.

Deze invloeden zijn ook duidelijk hoorbaar op zijn debuutalbum Hand Built By Robots. De link naar Jack Johnson en Donavon Frankenreiter kan snel gelegd worden qua sfeer. Het ademt een warme relaxte sfeer uit, die een kapotte verwarming snel doet vergeten. De muziek van Faulkner bestaat uit meer lagen dan de hiervoor genoemde heren. Blues riffs, beats en vooral het karakteristieke 'tapping' doen ook denken aan het virtuoze gitaarspel van John Butler.

Velen zullen de prachtige cover van Massive Attack's 'Teardrop' wel eens op de radio gehoord hebben. Velen zouden zich er niet aan durven te wagen of zouden gruwelijk de mist in gaan met een eigen versie. Faulkner echter niet, de sterke elementen van het nummer blijven overal mooi overeind staan en de subtiele toevoegingen en verschillen maken het tot een waardige cover. Samen met onder andere het droefgeestige 'Uncomfortably Slow' en het door een diepe bass gestutte 'Dream Catch Me' zorgt 'Teardrop' voor de donkere momenten op de plaat. Het album laat voor het overgrote deel namelijk een plezierig en vrolijk geluid horen, Geluiden die op een verlaten tropisch eiland of een Caribisch feestje niet zouden misstaan. De soms humoristische teksten fleuren het geheel her en der nog verder op, zoals de 'anal probe' in U.F.O.

De zeventien tracks die de schijf vullen verschillen in lengte van onder de minuut tot ongeveer vier minuten en creëren een mooie spanningsboog die de sfeer van het album prima vasthoudt. Een absolute aanrader voor liefhebbers van Johnson, Frankenreiter, Harper, Butler of gewoon relaxte gitaarmuziek. Faulkner komt begin januari naar Nederland voor drie shows (Tivoli de Helling, Paradiso en Doornroosje) om zijn muziek live te vertolken en zijn warmte tentoon te spreiden in de koude Nederlandse winter.

Label RCA Datum: 18 oktober 2007 Waardering: