CD: Seal - System

Velen zullen Seal vooral kennen van de hit Kiss From A Rose, maar dat is alweer heel wat jaartjes geleden en de beste man heeft niet stilgezeten. Het nieuwe album System ligt sinds begin november in de winkels. Samen met danceproducer Stuart Price hoopt Seal met deze cd, zijn eerste studioalbum sinds vier jaar, weer helemaal terug in de scene te zijn. Price tekende eerder al voor de succesvolle comeback van Madonna met haar Confessions-toer. Voor dit album heeft Seal volgens zijn eigen woorden 'op fundamentele wijze' liedjes geschreven: met een gitaar, wat basisakkoorden en het vertrouwen op zijn stem. En is dat niet juist waar het om moet gaan: een goede basis en vertrouwen?

Goede start
De cd kent een goede start met het nummer ‘If It’s In My Mind, It’s On My Face. Een lekker up-tempo nummer dat meteen de intentie van Seal neerzet, namelijk een dance-cd uit te brengen. De track straalt energie uit en heeft een hoog 'voetjes-van-de-vloer'-gehalte. Het doet ook meteen terugdenken aan de Seal van jaren geleden. Na deze fijne opening, komen we bij Amazing. Dit is één van die tracks waar je de invloed van Price meteen in herkent. Het is allemaal wat gladder, waarschijnlijk met de intentie om een hit te worden bij een groot publiek. Ook Loaded vertoont die Price-invloeden. Via deze tracks komen we uit bij een opmerkelijk nummer op de cd: Wedding Day. Waarom opmerkelijk? Niet zozeer vanwege de kwaliteit, maar wel omdat het een duet is van Seal met zijn echtgenote, model Heidi Klum. Klum heeft geen zangachtergrond, maar dat mag niet deren; het geheel is toch een aardig nummer.

In your system
De titeltrack van de cd mag er wezen. Een fraai nummer met een goede gitaarbasis. De achterliggende boodschap van deze song, en ook de cd in zijn geheel, is volgens de zanger 'Go out and take charge if you want change (...)'. Altijd leuk als een artiest een duidelijke boodschap wil uitdragen met zijn muziek. Seal slaagt hier op bepaalde punten wel in, maar op andere fronten is het gewoon een dance-cd. En daar is ook niets mis mee. De cd kent twee minder snelle nummers: het eerder genoemde Wedding Day en Immaculate. Deze track moet je opzetten als je het even niet ziet zitten en je wil verdrinken in een rustig stukje muziek. Beide slow-songs halen echter niet het balladniveau van Kiss From A Rose.

Als je het album in zijn geheel bekijkt is het een aardig resultaat, maar niet bovenmatig. Een lekkere verzameling dance-muziek, met op twee punten tijd voor een rustpauze om op adem te komen. Dit alles gekenmerkt door het soulgeluid van de zanger. Wat betekent dit voor de waardering van de plaat? Die is niet slecht, maar ook niet super: gewoon goed dus en dat heet hier dan drie sterren.

Seal

Seal in een notendop
Seal werd geboren op 19 februari 1963 in Paddington. Voluit heet hij Sealhenry Olusegun Olumide Samuel - maar als artiestennaam is dat nogal een mond vol, vandaar kort gezegd Seal. Zijn vader was een Nigeriaanse immigrant, zijn moeder een immigrant uit Brazilië. Een mengelmoes van culturen is hem dus niet vreemd. Voor hij zich op muziek richtte, studeerde hij architectuur en volgde een opleiding tot ingenieur: Ir. Seal dus. Zijn muzikale doorbraak stamt uit 1989 en heet Killer. Sindsdien produceerde hij een aantal cd's, waarvan een drietal zonder titel. Ook scoorde hij een paar hits, waaronder het al eerder genoemde Kiss From A Rose, maar ook Crazy valt hieronder.

Label: Warner Bros. Records Releasedatum: 9 november 2007