Film: Hitman

De Hitman-spellen zijn al vanaf de allereerste versie een grote hit. Vele mensen hebben als huurmoordenaar al vele mensen om weten te leggen en het is dan ook niet vreemd dat er eindelijk een film van is. Gameverfilmingen hebben een niet al te hoge reputatie dus het is altijd even afwachten wat het resultaat ons brengt. De rechten zijn gelukkig niet in handen van het genie Uwe Boll dus er gloort hoop aan de horizon. Of toch niet? De eerste vrijgegeven beelden van Hitman Timothy Olyphant zijn zorgwekkend onwennig. Hopelijk weet Olyphant de twijfels weg te nemen en is Hitman een geslaagde film geworden.

Complot
Er is een grote ongrijpbare organisatie die de beste huurmoordenaars voortbrengt. Een van deze huurmoordenaars is Agent 47, zo genoemd om de laatste 2 cijfers van zijn barcode en bij gebrek aan een naam. Hij is één van de beste killers in zijn vak. Toch gaat het fout bij zijn nieuwste aanslag. Alles leek volgens plan te gaan, maar niets is minder waar. Hij zag zijn target dood neervallen, maar er gaan geruchten dat de man nog leeft. Agent 47 blijkt terecht gekomen te zijn in een heus complot en moet zichzelf eruit zien te halen.

Lieve hitman in stealth-mode
Na het zien van de film blijkt de eerste gedachte over Olyphant enigszins te kloppen. Olyphant met kaal hoofd ziet er niet echt natuurlijk uit en zo af en toe lijkt hij een veel te lieve uitstraling te hebben. Dat is nou niet echt zoals de gewetenloze hitman uit het spel overkomt. Een belangrijk onderdeel van het spel was altijd zo lang mogelijk onopvallend blijven. Dat is in de film een stuk minder, en als het gebeurt, extreem ongeloofwaardig. Een aantal van de redenen daarvoor zaten ook in het spel, maar het gevoel van ongeloofwaardigheid was toch een stuk minder. Een barcode op je achterhoofd is vrij opvallend, grote zichtbare logo's van de organisatie op je apparatuur wil ook niet helpen en een laptop die je geheime informatie hardop voorleest in een druk station is ronduit lachwekkend. Het moge duidelijk zijn: laat de geloofwaardigheid maar buiten beschouwing.

Het complot dat zich tussen de actiescènes door afspeelt is erbarmelijk oninteressant. Op een gegevent moment zit je eigenlijk alleen nog maar te wachten op de volgende actiescène. De stukjes daartussen willen helaas nogal wat lang aanvoelen. De actiescènes zijn gelukkig een stuk leuker, met als hoogtepunt een vechtpartij waarbij Agent 47 het moet opnemen tegen drie andere hitmans. Wapens van keuze zijn twee zwaarden die ze opeens vanuit het niets uit hun jas halen. Zo zijn er nog een paar scènes die wel ok zijn, zoals een gevechtshelikopter die een kamer geheel aan gort schiet, maar het is simpelweg niet genoeg om de minpunten echt te compenseren.

Overbodig
Helaas, ook de gameverfilming van Hitman is geen echt succes geworden. Olyphant doet zijn best, maar kan niet camoufleren dat hij niet echt de beste keuze was om Agent 47 te spelen. Er waren vast wel wat betere keuzes te vinden, wat te denken van een acteur als Jason Statham zoals de users in het forumtopic Hitman - The Movie opperden. Er zijn dit jaar een stuk leukere films uitgekomen die in hetzelfde straatje passen. Qua complot en spanning had je al films zoals The Bourne Ultimatum en voor het lukraak geweld kan je veel beter terecht bij bijvoorbeeld Shoot 'em Up. Hitman kan niet eens in de schaduw staan van dit soort films en dat maakt het allemaal wel een beetje een overbodige film die je gerust over kan slaan. Al gok ik dat er wel een aantal Hitman-fans zijn die hun personage graag eens op het witte doek willen zien.

Label: 20th Century Fox Releasedatum: 29 November 2007
Kijkwijzer: Waardering: