DVD: Gary Moore - The Definitive Montreux Collection

Deze dvd bevat vier volle uren live muziek door Gary Moore op het Montreux Jazz Festival. Moore heeft dit festival zeer regelmatig bezocht, dus er is genoeg materiaal te vinden om op schijf te zetten. Er is gekozen voor de jaren 1990, 1995, 1997, 1999 en 2001. Een complete setlist van veertig nummers voor de hele zachtje prijs van ongeveer 17 euro. Uiteraard is zijn enorme hit 'Still got the Blues' ook te horen en te zien. Naast een stevige solocarrière heeft hij in diverse bands gespeeld en een enorm aantal cd's uitgebracht. Helemaal nìets in huis hebben van deze man, kun je niet maken. Hier is je kans!

Hip?
Met de wisseling van de jaren zie je vooral ook het kapsel van Moore veranderen. Hij gaat van langharig naar kort en weer terug. Al te hip gekleed is hij meestal niet, maar Moore is niet een muzikant die voor hip gaat. Alhoewel hij in 1997 door een fel bloesje en een zonnebril toch even Ozzy Osbourne evenaart in coolness. De twee schijfjes hebben weinig extra mogelijkheden. Je kunt elke dvd gewoon helemaal afspelen of ervoor kiezen de concerten per jaar of per nummer te kijken. Het concert uit 1990 is duidelijk bijna twee decennia oud. De beelden zijn goed, maar het geheel doet stokoud aan. Moore zelf ziet er niet veel jonger uit dan het laatste concert van deze dvd-set. Hij heeft een markante kop, die niet de muren van tienermeisjes versierd zal hebben, maar die wel een enorme muziekbeleving uitstraalt.

Net vestje
Alhoewel de beelden in vooral de eerste concerten duidelijk oud aandoen, heeft de muziek daar geen last van. Moore is natuurlijk briljant op gitaar en speelt moeiteloos zijn nummers. In 1995 zag Moore er al wat gelikter uit. Kort haar, een net vestje. Het Montreux-podium zelf ziet er inmiddels ook wat chiquer uit. Hoewel het eerste concert niet in zwart-wit was, lijkt dit optreden in vergelijking wel een kleurexplosie. Het doet allemaal net iets minder rock 'n roll aan. Moore's geweldige nummer 'Still got the Blues' bevindt zich in deze sectie en dat blijft een genot om naar te luisteren.

Vreemde koppen
1997 is maar een kort concertje en omdat 1999 met 'Oh Pretty Woman' begint, is dat concert natuurlijk veel interessanter. Het is een geweldig nummer en het wordt, net als alle nummers op deze schijfjes, briljant uitgevoerd. Als dan direct erna 'Need your Love so Bad' wordt gespeeld, is dit concert toch één van de favorieten. Een volledig bezwete Moore in een Hawaiiaans aandoende blouse geeft zich helemaal. In een kerstachtig uitgedost podium uit 2001 zien we tijdens het eerste nummer 'You Upset me Baby' dat Moore werkelijk de meest vreemde koppen kan trekken en een geweldige gitarist is. Voor een Gary Moore-liefhebber is deze box toch wel een aanrader. Alhoewel die fan vast al wel wat van deze beelden in huis zal hebben. Voor een nieuweling zullen deze concerten leuk zijn om naar te kijken, maar de concerten zijn niet zo weergaloos dat je ze vaker op zult gaan zetten. Het gaat bij Moore toch voornamelijk om de muziek en dan is een cd'tje net zo handig.

Label: Eagle Vision Releasedatum: 15 oktober 2007 Kijkwijzer: n.v.t. Waardering: