DVD: Seinfeld - seizoen 9

Het is moeilijk om afscheid te nemen van iets wat je zo dierbaar is. Maar soms heb je nou eenmaal geen keus. Als je goede vriend de stekker eruit trekt, dan is het einde, finit. Zo ook bij mijn goede vriend Seinfeld. Hij was nog maar negen seizoenen oud, begon steeds meer te groeien en wist drommen mensen te vermaken. Maar helaas, de koek was op. De inspiratiebron uitgedroogd, het was tijd om te gaan. Definitief. Naar de allerlaatste aflevering van de Amerikaanse sitcom keken meer dan 30 miljoen mensen, tot dan toe een ongekend aantal. Stoppen op je hoogtepunt, je moet er het lef maar voor hebben. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de komiek recent nog -weliswaar beschaafd- uit zijn vel sprong, toen CNN-dinosaurus Larry King suggereerde dat de show 'Seinfeld' gecancelled was door de omroep. Onzin natuurlijk, want het was juist de omroep die Seinfeld smeekte om er nog een seizoen aan vast te plakken. Zij zagen hun kijkcijferkanon plotseling verdwijnen en zelfs een bod van vijf miljoen dollar per aflevering kon Jerry Seinfeld niet meer van zijn afscheid afhouden. Voor wie nogmaals afscheid wil nemen van Kramer, Jerry, George en Elaine, is er nu het allerlaatste seizoen op dvd. Wederom boordevol extra's.

Waar de 'gewone' seizoensboxen van Seinfeld al volgepropt zitten met extra's, daar lijkt deze box nog net een beetje meer te hebben. Niet zo gek, want er is extra aandacht voor het stoppen van de serie. Aan de afleveringen zelf valt niet te merken dat het einde nadert. De waanzinnig idiote verhaallijnen zijn zo inwisselbaar voor die van het vorige seizoen. Niet dat dat een nadeel is, maar het toont wel aan dat de serie kwalitatief niet heeft ingeboet ten aanzien van voorgaande seizoenen. Toch onderscheidt dit seizoen zich in zekere zin van de andere; er lopen steeds meer verhaallijnen per aflevering door elkaar. Daarnaast lijkt het erop dat de humor een meer fysiek karakter heeft gekregen dan voorheen. Er is in het negende seizoen ook meer ruimte voor de wat meer experimentele kant; dat blijkt vooral uit de aflevering waarin Elaine naar India gaat voor een huwelijk. Ook tamelijk vernieuwend was de laatste aflevering van Seinfeld. In tegenstelling tot zo'n beetje alle afleveringen daarvoor, speelt deze zich namelijk bijna geheel af buiten de vertrouwde woning en de straten van New York. Het kwartet viert dat NBC eindelijk besloten heeft het leven van Jerry te gebruiken voor een sitcom. De omroep trakteert Jerry daarom op een weekendje Parijs met zijn vrienden. Als door een gekke actie van Kramer het vliegtuigje in nood komt, moet het in een klein dorp in Massachussets een tussenlanding maken. Daar zijn de vier getuige van een beroving, maar in plaats van de man te helpen, maken ze grapjes over zijn postuur. Genoeg voor de lokale sheriff om ze op te pakken en te laten berechten volgens een nieuwe wet. Zo'n beetje alle hoofd- en bijrollen van de afgelopen negen jaar komen in de rechtszaal voorbij en het ziet er niet al te best uit voor de vier.

De slotaflevering viel niet bij iedereen in goede aarde. De episode leek te weinig op wat de fans gewend waren én er werd stiekem wel erg veel 'geflashbackt' naar oude afleveringen. Toch is seizoen negen de moeite waard, zeker vanwege alle 'gewone en vertrouwde' afleveringen. Op de dvd's vind je, naast de reguliere afleveringen, ook een speciale aflevering waarin de cast (en schrijver Larry David) terugkijkt op de sitcom. Daarnaast zijn er weer een paar aflevering in getekende versie te bekijken en zijn meerdere episodes voorzien van een commentaartrack. Voor de fans zal dit negende seizoen een must-have zijn, al zouden ze ook kunnen kiezen voor de speciale box met daarin alle seizoenen plus nog wat extra's.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 3 december 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: