DVD: Wind Chill

De Nederlandse winters zijn niet meer wat ze geweest zijn. Het kwik komt amper onder de nul graden en als het sneeuwt is het binnen de kortste keren weer gesmolten. In andere delen van de wereld kan een winter nog wel imponeren. Zo ook in de Verenigde Staten, waar de hoofdrolspelers van de nieuwe film Wind Chill slachtoffer lijken te worden van de intense kou. De film was in Nederland niet in de bioscoop te zien, maar is sinds kort wel verkrijgbaar op dvd.

Het is iets voor kerst als een aantrekkelijke studente (Emily Blunt) van een kleine universiteit haar koffers pakt om naar haar ouders te gaan. Ze besluit een keer niet met de bus te gaan, maar zoekt een lift. Lekker goedkoop en je hebt tenminste een beetje aanspraak tijdens je reis. Ze vindt een briefje op het prikbord en is binnen de kortste keren voorzien van een ritje. De jongen (Ashton Holmes) die haar de lift aanbiedt, beschikt niet echt over een comfortabele, luxe wagen, maar hij moet wel toevallig naar dezelfde staat als zij. Jammer genoeg breekt het ijs maar amper en lijkt de sfeer nog killer dan het ijzige landschap buiten. De studente, die in de film -net als haar chauffeur- naamloos blijft, vindt haar reisgenoot maar een rare en ze denkt dat hij haar niet zomaar een lift heeft aangeboden. Als hij dan ook nog eens een kortere weg door de bergen neemt en na een uitwijkmanoeuvre strandt, zijn de rapen gaar. Terwijl zij hem ervan beschuldigd snode plannen met haar te hebben, blijken er buiten de auto veel grotere gevaren te zijn. Niet alleen de sneeuw en extreem lage temperaturen leveren problemen op, maar ook de gruwelijke geschiedenis van de afgelegen plek bedreigt de twee jonge reizigers.

Het valt niet mee om Wind Chill in een bepaald genre te plaatsen. De film bevat kenmerken van een thriller van Stephen King, maar lijkt zo nu en dan ook op een horror of een rampenfilm. De kracht van de film zit vooral in de prachtige locatie en de ijzige sfeer die het winterse landschap uitstraalt. De lage temperatuur komt via je televisie bijna je woonkamer binnen en de mysterieuze passanten bezorgen je een bijpassend kippenvel. Het verhaal lijkt zo nu en dan onnodig ingewikkeld, maar alles blijkt een doel te hebben en alle vragen worden uiteindelijke beantwoord. Het levert een film op waarbij je als kijker soms flink aan het denken wordt gezet, maar het doet niets af aan het vermaak. Het is bijzonder dat je meeleeft met de twee gestrande studenten, terwijl je hun voornamen niet eens weet. Een knap staaltje werk dus.

Naast de film bevat de dvd ook een tweetal extra's. Allereerst kun je kijken naar een 'making of', waarbij er vooral veel aandacht is voor het filmen op locatie. Een deel van de film is namelijk opgenomen onder echte winterse omstandigheden (tot -20 graden Celsius) en een deel is opgenomen in een knap verbouwde studio. Daarnaast kun je kijken naar een aantal interviews met de cast en de regisseur. Wel aardig om te zien, maar verwacht er niet teveel van.

Wind Chill is een bijzondere film. Het verhaal bevat horror, thriller en zelfs een beetje romantiek. Er wordt bewezen dat spanning ook opgewekt kan worden door een bijzondere locatie en dito omstandigheden. De karakters kennen op zich weinig diepgang, maar door de manier waarop ze met de situatie omgaan, krijg je als kijker toch sympathie voor de karakters. Wind Chill zet je met liefde op het verkeerde been en grijpt je tot het einde bij de keel. Voor de liefhebber van de subtielere -doch intelligente- thriller is Wind Chill zeker de moeite waard.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 25 oktober 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: