DVD: Sexy Cinema

Voor een heel zacht prijsje is deze dvd-box op de markt gebracht. Sexy Cinema bevat drie erotische films, maar wel van heel verschillende kwaliteit. Het in 1995 reusachtig geflopte Showgirls, van de grote Paul Verhoeven en de onbekende Elizabeth Berkley. De box bevat ook 9 ½ Weeks uit 1986, met een jonge Kim Basinger en een nog niet omgebouwde Mickey Rourke. En als laatste krijg je In the Cut te zien, uit 2003, met een onkarakteristieke rol van Meg Ryan, van de geweldige regisseur Jane Campion (The Piano). Drie films, drie decennia, drie waarderingen...

Showgirls
De meest waardeloze film uit deze verzamelbox is toch wel Showgirls. Destijds was het een film die opzienbarend en modern moest zijn, met veel no-nonsense naakt. Nu zit er inderdaad veel naakt in de film, maar die is werkelijk niet erotisch te noemen. De dames, inclusief hoofdrolspelers Elizabeth Berkley (bekend van de tv-serie Saved by the Bell) en Gina Gershon, dansen rond en rond en gooien al snel kledingstukken aan de kant. Het resultaat is swingende borsten, die zeker bevallig zijn om te zien, maar die een kijker na teveel soortgelijke scènes zeeziek maken. Ja, de vrouwen hebben geweldige lichamen en ze dansen zeker niet slecht. Helaas is het acteerwerk van vooral Berkley beneden alle peil. Ze overacteert ongelooflijk, wat je als kijker het plaatsvervangend schaamrood op de kaken tovert. Dat ze dan ook nog een eikelige Kyle MacLachlan ('Trey' uit Sex & the City), met de meest truttige haircut, als tegenspeler heeft, is voor haar en de film een genadeschot. Berkley heeft sindsdien geen grote rollen meer gehad en kan eigenlijk wel beschouwd worden als geflopte actrice.

9 ½ Weeks
Deze film kent praktisch iedereen. De destijds vrij jonge Kim Basinger en Mickey Rourke worden verliefd op elkaar en beleven intense weken. Een dergelijk intense verliefdheid, inclusief hardhandige seks, kan niet goed blijven gaan. Kimmie is regelmatig boos op haar vriendje, omdat hij een apart gevoel voor romantiek heeft. De seksscènes zijn niet slecht, maar ook niet erg spannend te noemen. De film heeft als hoofdmoot toch het dramatische verhaal van een te intense liefde. De erotische lading is daar ondergeschikt aan, terwijl het omgekeerde juist de bedoeling lijkt te zijn. De seks in de film is interessant, maar de uitvoering is het telkens net niet. Het meest beroemde stukje uit deze film is de stripteasescène van Basinger, waarbij Joe Cockers You Can Leave Your Hat On uit de speakers schalt. Haar giecheltje is helaas non-stop aanwezig en kan de wat minder stabiele kijker een zenuwtic geven. Mickey Rourke is hier nog vrij jong, er is nog niet op hem gebokst en hij heeft nog geen plastische chirurgen in zijn adresboekje staan. Eigenlijk is hij als mysterieuze bad boy wel interessant naast de bevallige, maar truttige Basinger.

In the Cut
Meg Ryan speelt altijd het onhandige, komische, aandoenlijke blonde meisje. Ze heeft zelden een echt vrouwelijke rol, ook al is ze inmiddels de veertig gepasseerd. Dat ze op deze leeftijd voor het eerst een echt erotische rol speelt en haar lichaam volop toont, is een interessante keuze. Haar film is wel de film met de grootste erotische lading. In the Cut is daarnaast ook nog eens een erg goede thriller, met een seriemoordenaar, die zijn slachtoffers nogal slordig achterlaat. Als kijker ben je geneigd alle personages in de film op een bepaald ogenblik wel te verdenken en dat is een erg sterk punt. De scènes met de grofgebekte agent Malloy (een goede rol van Mark Ruffalo) zijn intens, sexy en meeslepend. De Meg uit de romantische komedies zie je in deze film niet terug. Ze speelt een nuchtere, zakelijke lerares Engels, die weinig beleeft op seksgebied. Aan Malloy kan ze echter geen weerstand bieden.

Zoals je kunt lezen wisselt de kwaliteit van de drie films sterk, maar toch is deze box wel de moeite waard. In the Cut is een goede erotische thriller, met een vernieuwde Meg Ryan. Showgirls is een enorm auto-ongeluk waar je maar naar blijft staren en over 9 ½ Weeks moet je gewoon kunnen meepraten (ook al ben je daar een paar jaartjes te laat mee).

Label: A film Releasedatum: 4 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering films: Waardering extra's: n.v.t.