Boek: Clive Cussler en Paul Kemprecos - Poolstorm

SubheaderKurt Austin is de held van NUMA, National Underwater and Marine Agency, en heeft al veel avonturen beleefd. In dit verhaal krijgen Kurt en zijn team het aan de stok met een groepering die van plan is om een poolwisseling te starten. Tijdens zo’n poolwisseling raken de magnetische polen gedesoriënteerd en zal veel apparatuur defect raken. Ook zal er een verlies aan mensenlevens te betreuren zijn, maar daar heeft Lucifers Orde wel vrede mee. Het doel heiligt de middelen. Het hoe en waarom van de poolwisseling is in het verleden beschreven door de briljante geleerde Kovacs. Hij verdween echter spoorloos tijdens het einde van de Tweede Wereldoorlog. Maar de jonge onderzoekster Karla Janos heeft in haar theorie over het uitsterven van de wolharige mammoeten deze poolwisselingen beschreven als oorzaak.

Samenwerking
Het verhaal is geschreven door Clive Cussler en Paul Kemprecoss. Poolstorm is het zesde boek in deze reeks en in 2007 is in Amerika het zevende deel al uitgegeven. De hoofdpersoon Kurt Austin wordt ondersteund door een hele reeks vrienden en voormalige vijanden. Clive Cussler, geboren op 15 juli 1931 in Aurora, Illinois, heeft al meer dan veertig titels op zijn naam staan. Na een carrière in het Amerikaanse leger ging hij verder in de reclame en advertenties. In 1965 begon hij met schrijven en in 1973 verscheen zijn eerste boek. Co-auteur Paul Kemprecoss heeft niet zoveel boeken op zijn naam staan, maar is daarom zeker niet minder te noemen. De reeks over Kurt Austin wordt door beiden geschreven en beheerd. Detective-verhalen die zich onder water afspelen lijken daarbij het specialisme van Paul te zijn.

Routine
Het boek beschrijft Kurt Austin als breed gebouwd, wit haar en blauwe ogen. Zijn reputatie lijkt smetteloos te zijn en naast zijn atletische bouw heeft hij een scherp denkvermogen. Zijn vrienden zijn ook allen superenthousiast en tweehonderd procent eerlijk. En aangezien je de kracht van een held kunt aflezen aan zijn tegenstanders krijgen we in dit verhaal te maken met drie schurken waarvan er twee van het megalomane soort zijn. Zo geniet Gant enorm van de vossenjacht waarbij hij ervoor zorgt dat de vos nooit kan ontkomen. Dit gegeven is één van de vele problemen in het boek. De karakters zijn mogelijk fantastisch voor de Amerikaanse lezers, maar de diepgang die de schrijvers proberen te gebruiken voor Austin maakt het alleen maar erger. Ook het plot rammelt aan alle kanten, zo moet de ene schurk nog eens uitleggen aan de andere schurk wat ze gaan doen, en even later vormen Kurt en zijn team dezelfde conclusie. De enige reden om het boek uit te lezen was het feit dat je toch wilt weten hoe het afloopt. Beter is het om er maar niet aan te beginnen, tenzij je smult van verhalen over een onkreukbare held en door en door slechte schurken.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319699 Pagina's: 382