CD: Backstreet Boys - Unbreakable

Wie de naam Backstreet Boys hoort, denkt vooral aan de boyband uit de jaren negentig. Hordes gillende meiden en jaloerse tienerjongens, dat waren de beelden die we vooral kenden van de groep. Na in 2005 het album Never Gone op de markt te hebben gebracht, dat als comeback cd moest dienen, brengen de heren nu, anno 2007, weer een nieuw album uit: Unbreakable. De eerste indruk van de cd wordt gevoed door de cover van het album. Het straalt in ieder geval meer volwassenheid uit dan we voorheen van de tieneridolen gewend waren. Zou dit ook voor de muziek gelden?

Verrassend begin
Een opmerkelijke opening van de cd wordt gegeven door Intro, een stukje a capella muziek (afkomstig van het laatste nummer van het album - Unsuspecting Sunday Afternoon); de heren bewijzen meteen dat ze toch echt wel over zangkwaliteiten beschikken. Een nummer dat net wat meer biedt is onmiskenbaar Inconsolable. Het laat wederom zien dat de vier behoorlijk wat in hun mars hebben. Track vijf is de eerste ballad op het album: Helpless When She Smiles. Na wat meer up-tempo nummers is dit een heerlijke adempauze.

Een ander nummer dat er uitgelicht mag worden is Unmistakable. De reden daarvoor is vooral het meerstemmige geluid dat hieruit klinkt. Dat is waar we de Backstreet Boys van kennen. Daarnaast is de track Panic het vermelden waard, zeker voor degenen die wel van een lekkere dansplaat houden. Op dit nummer kun je even lekker helemaal los gaan. Als afsluiter heeft de band gekozen voor Unsuspecting Sunday Afternoon. Een goede keuze. Het nummer doet een beetje denken aan The Beatles, maar heeft toch ook de herkenbare BSB-sound. Op een lager tempo blaas je met dit nummer de cd als het ware uit. Een prettige ervaring kun je dit wel noemen. Het geeft voldoening om zo een album af te horen lopen.

The Backstreet Boys

Volwassenheid
Over het geheel genomen kun je wel stellen dat de heren met dit nieuwe album hebben laten zien dat zij volwassen zijn geworden, in diverse opzichten. Het is gewoon een degelijk stukje muziek. De stijl is te plaatsen onder het kopje 'popmuziek'. Als je door het vroegere 'tieneridolen-imago' heen kunt kijken, moet je deze cd dus zeker een kans geven. Je zult blij verrast worden. Wat betreft de beoordeling kan gezegd worden dat deze ergens tussen 'redelijk' en 'aanrader' zweeft.

Meer weten over de 'nieuwe' Backstreet Boys? Neem een kijkje op hun officiële website: www.backstreetboys.com/

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 26 oktober 2007