CD: Fats Domino - Goin' Home: A tribute to Fats Domino

Sinds begin oktober ligt de dubbelaar Goin' Home: A Tribute To Fats Domino in de schappen. Het is een behoorlijk indrukwekkende verzameling van nummers van Fats Domino, vertolkt door een keur aan bekende artiesten. Denk aan John Lennon, B.B. King, Paul McCartney, Dr. John, Robbie Robertson, Neil Young, Norah Jones, Lucinda Williams en Willie Nelson. Dat zijn alles bij elkaar toch niet de minsten. En als je al die namen combineert met de songs van Domino dan moet dit toch wel eindigen in een lekkere cd. Zet u neer en luister (en huiver als u wilt!).

Indrukwekkende songs en dito artiesten
De dubbelaar kent in totaal 30 tracks, ten gehore gebracht door even zoveel artiesten. Namen zoals eerder vermeld werkten allemaal graag mee aan dit eerbetoon. De nummers van Fats Domino zijn op zich al juweeltjes. Toch is het leuk om te ervaren hoe de diverse artiesten deze nummers naar hun eigen hand hebben gezet, zonder de kwaliteit van het origineel te verliezen. Wat te denken van Blueberry Hill door Elton John. Je zou het niet achter hem zoeken, maar het is een geslaagde versie geworden. Dr. John brengt het nummer Don't Leave Me This Way, een bekende klassieker en ook in de deze uitvoering een goed nummer. Het karakteristieke stemgeluid van Willie Nelson is te horen in I Hear You Knockin'.

Niet alleen mannen werkten mee aan het album. Neem het warme stemgeluid van Norah Jones en combineer dit met de track My Blue Heaven en je hebt een geheel nieuwe 'Fats'. En waarom ook niet... een vrouwenstem kan net zo warm, donker en intrigerend zijn als een mannenstem. Domino's muziek is echt niet alleen voor mannen geschreven. Theresa Andersson doet ook een duit in het zakje door het wereldberoemde When The Saints Go Marching In te vertolken.

Het gaat te ver alle nummers hier te noemen; daarvoor zijn het er gewoon te veel. En gezegd mag worden dat geen enkel nummer onderdoet voor een ander. Ze zijn stuk voor stuk met succes opnieuw ingezongen.

The Master himself - Fats Domino

Katrina
Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat orkaan Katrina huishield in New Orleans; hometown of Fats Domino. Zijn huis ligt aan puin en dat gaat velen aan het hart. Daarom werd besloten deze dubbel-cd uit te brengen. De opbrengst moet eraan bijdragen dat het huis (en de daarbij behorende historie) van Fats Domino weer kan worden opgebouwd. Van puin tot huis, van muziek tot klinkende munt. Het is altijd mooi als je met het kopen van een cd een goed doel steunt. Naast de opbouw van Domino's huis wordt de opbrengst ook besteed aan een project ten bate van de aanschaf van muziekinstrumenten voor schoolkinderen en een Community Centre voor het zwaar beschadigde stadsdeel Lower 9th Ward. Als luisteraar krijg je een mooi stukje muziekgeschiedenis in handen, en tegelijkertijd krijgen de inwoners van New Orleans weer middelen om hun stad en bestaan weer verder op te bouwen. Wat wil een muziekliefhebber nog meer?

Meer Fats Domino is te vinden op www.fatsdominoonline.com .

Label: EMI Releasedatum: 11 oktober 2007