Boek: Y. El Halal - Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken

In 2004 kwam het boek Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken van Yusef El Halal uit. Destijds een goed ontvangen boek. Nu, drie jaar later, is er een nieuwe uitgave van het boek, in pocket-vorm dit keer. Aan de verhalen uit de editie van 2004 is een nieuw verhaal toegevoegd: 'Verboden voor vrouwen'. Verder is het boek gelijk aan de eerdere uitgave. Zou het anno 2007 nog net zo goed ontvangen worden? De tijden zijn veranderd, de visie op Marokkanen is anders. Kortom: zou de humor die El Halal in zijn boek beschrijft ook vandaag de dag gewaardeerd worden? Er is maar één manier om daar achter te komen: lezen!

Alter ego
De hoofdpersoon in het boek is Yusef, de alter ego van de schrijver. Yusef is een Marokkaanse jongen die samen met zijn vrienden allerlei 'rottigheid' uithaalt. Zo wil de schrijver het ook laten overkomen: het zijn geen grote misdaden (bijvoorbeeld kerstballen jatten bij de Bijenkorf). Er wordt niet verhuld dat er rottigheid wordt uitgehaald, maar er wordt ook op gewezen dat het ook alleen maar een vorm van kwajongensgedrag is. Yusef is in alle verhalen op zoek naar zijn verloren liefde Najoua. Zij heeft hem jaren geleden verlaten en elk verhaal heeft wel op een bepaalde manier hiermee te maken. Steeds komt hij uit bij het feit dat hij toch wel heel graag samen met haar oud zou willen worden. Of het nu een verhaal is over het bezorgen van duistere pakketjes (die later gewoon machineonderdelen blijken te bevatten) voor geld, of een relaas over zijn oom in Marokko die als publieke 'vrouwenmepper' in zijn dorp optreedt. Telkens weer komt de naam van Najoua naar boven.

Eén verhaal dat aan de hedendaagse werkelijkheid grenst en er even uitgelicht mag worden is het verhaal van een vriend van Yusef die een disco probeert binnen te komen maar steeds geweigerd wordt. Hij gaat zo ver dat hij zich zwart verft om als neger binnen te komen... maar nee, ook dat werkt niet. Tot slot besluit hij zich als vrouw aan te kleden en jawel, zo komt hij binnen. Om vervolgens door de andere bezoekers als travestiet aangezien te worden en de klappen hiervoor te moeten incasseren. Het wordt allemaal humoristisch beschreven, maar de ondertoon is duidelijk. Nog altijd gebeurt dit: Marokkaanse jongeren die niet worden toegelaten in bepaalde gelegenheden. Als je door de humor heen kijkt, zie je toch ook wel de les in dit soort verhalen.

Kenmerkend
De schrijfstijl is kenmerkend: je zou haast zeggen dat alleen een allochtoon zo over andere allochtonen mag schrijven. Soms is de toon hard, en neigt hij naar discriminatie. Op andere momenten komt er een wat meer emotionele stijl om de hoek kijken. Echter, altijd is er de dosis humor waarmee de verhalen overgoten zijn. Dit maakt meteen duidelijk dat het hier om overdrijving van de situaties gaat. Toch zijn er ook moralistische momenten in het boek te vinden. Zo worden vrouwen nog altijd afgeschilderd als niet meer dan huisvrouwen die moeten luisteren naar hun man, geen eigen mening mogen hebben en kinderen moet voort- en grootbrengen. Dit weinig vooruitstrevende beeld is ook het beeld dat velen autochtonen van de islamitische cultuur hebben. Het expliciete taalgebruik dat El Halal gebruikt maakt dit alleen nog maar meer duidelijk. Hij verhaalt over vastgebonden vrouwen, met een kanonskogel aan hun enkel. Ondanks dat dit natuurlijk niet het beeld is waar wij als Nederlanders ons aan willen conformeren, draagt het bij aan het absurdisme van de verhalen. De ondertoon doet er dan even minder toe. De schrijver wil ook niet proberen een statement te maken en de wereld te veranderen. Hij wil een vermakelijk boekje neerleggen en dat is gelukt. De verhalen variëren van kort tot behoorlijk lang, maar saai worden ze zeker nooit. In 2004 was het boek een succes en anno 2007 zal dat niet anders zijn.

Yusef El Halal

Yusef El Halal
Yusef is geboren in Bouznika in Marokko in 1978. Al vrij jong, op zijn derde, verhuisde hij naar Nederland en kwam hij in Rotterdam terecht. In zijn schrijverscarrière wist hij de Rotterdamse schrijfwedstrijd Write Now! te winnen. Verder publiceerde hij diverse verhalen in onder andere De Brakke Hond, Hollands Maandblad en Passionate. De eerste uitgave van Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken was zijn debuut.

Uitgever: Uitgeverij Maarten Muntinga ISBN: 9041707093 Pagina's: 256