DVD: Brothers & Sisters - seizoen 1

Iedereen met een rijk familieleven weet dat je familie een goede basis kan zijn van flinke drama's. Verjaardagen, overspel, geheimen, een vergeten kerstkaart, het zijn stuk voor stuk redenen om een familierelatie flink onder druk te krijgen. Maar je familie kan je ook een hoop geluk bezorgen en geborgenheid bieden. Vorig jaar bracht RTL4 de Amerikaanse serie Brothers & Sisters voor het eerst op de buis; een serie over het wel en wee van de familie Walker. Met een ware sterrencast wist de serie al snel een trouwe schare kijkers aan zich te binden. Het eerste seizoen is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

De kijkers krijgen maar weinig tijd om rustig aan de karakters in Brothers & Sisters te wennen. De leden van de familie Walker worden namelijk in de eerste aflevering al getrakteerd op een flinke schok: de pater familias overlijdt. Zijn dood betekent niet alleen het einde van een tijdperk, maar ook dat de hele familie overhoop ligt. Papa Walker heeft namelijk niet alleen verzwegen dat hij het familiebedrijf naar de rand van de afgrond heeft gebracht, maar ook dat hij van meer dan één walletje at. Het vormt de basis van de belevenissen van de familie Walker: Moeder Walker (Sally Field), haar twee dochters Kitty (Calista Flockheart) en Sarah (Rachel Griffiths) en haar drie zoons: Tommy (Balthazar Getty), Kevin (Matthew Rhys) en Justin (Dave Annable). Het zijn niet allemaal de makkelijkste kinderen; zo is Justin als veteraan aan de drugs, heeft Tommy nogal problemen met het succes van Sarah en durft de homoseksuele Kevin zich maar niet te binden. En dan is er nog oom Saul (Ron Rifkin), die meer wist van de geheimen van vader Walker en meer aan de familie zal toevoegen dan een ieder ooit had kunnen bedenken.

Brothers en Sisters is een knap gemaakte serie over een ingewikkelde familie. De verhaallijnen lopen nogal door elkaar heen, maar de regisseur en schrijvers hebben het de kijker gelukkig niet moeilijk gemaakt. De sterrencast zet een knappe prestatie neer door hun karakters te voorzien van een prettige menselijk kant, waardoor je je al snel verbonden voelt met bijna alle familieleden.

Naast alle afleveringen van het eerste seizoen op vijf disks, bevat de release ook een flink aantal extra's op een aparte zesde dvd. De schijf bevat een extra aflevering (State of the parties), een uitgebreide uitleg over de stamboom van de familie en een feature over het familiebedrijf. Daarnaast kun je een aantal afleveringen bekijken met een commentaartrack van de regisseur en schrijvers. Tot slot bevat de extra disk een aantal matig leuke bloopers.

De release van het eerste seizoen van Brothers & Sisters is behoorlijk uitgebreid. De verpakking ziet er leuk uit en de beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend. Brothers & Sisters heeft -terecht- al veel (voornamelijk vrouwen-)harten weten te veroveren. De box zal dan waarschijnlijk ook een veel gevraagd kado zijn voor de Sint en voor onder de boom, maar de adviesprijs is wel wat aan de hoge kant (55 euro).

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 31 oktober 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: