DVD: The Hoax

Wikipedia zegt, naast dat ze niet welkom zijn op de online encyclopedie, dat hoax het Engelse woord is voor poets, nep, bedrog, truc, oplichterij. En naast De Grote Donorshow en de Bonsai Kitten, staat ook Clifford Irving’s hoax in het lijstje van beroemde poetsbakkerijen. In de film The Hoax, een bescheiden biosscoopsuccesje in het voorjaar, wordt het verhaal van Clifford Irving en diens compaan Richard Susskind uit de doeken gedaan. In de jaren '70 beweerden zij dat ze de biografie van de miljardair Howard Hughes hadden geschreven.

De Machtige Kluizenaar
Howard R. Hughes jr. was een mysterieuze miljardair die in de eerste helft van de vorige eeuw zijn fortuin vergaarde door middel van film en vliegmaatschappijen. Hughes was het prototype avonturier, de bengel die door schade en schande niet alleen wijs, maar ook ontzettend rijk was geworden. Hughes verscheen zelden in de publiciteit, en bouwde naast zijn miljardenimperium ook zorgvuldig een imago op van machtige, invloedrijke kluizenaar. Als de auteur Clifford Irving dan ook aanklopt bij zijn uitgever en beweert dat hij de exclusieve rechten heeft om als ghostwriter met Hughes diens biografie te schrijven, weet de uitgeverij niet hoe snel ze hem binnen moeten halen. Clifford Irving en zijn vriend Dick Susskind gaan aan de slag om een waarheidsgetrouwe biografie van Howard Hughes in elkaar te zetten. Het web van leugens breidt zich langzamerhand meer en meer uit. In the Hoax zien we hoe Clifford Irving zich langzamerhand in zijn project verliest en de greep op de realiteit begint kwijt te raken. Uiteindelijk houdt Irving niet alleen zijn uitgever en iedereen die op het boek zit te wachten voor de gek, maar ook meer en meer zichzelf.

Prachtig gespeelde werkelijkheid
De film is op waargebeurde feiten gebaseerd, maar natuurlijk is de werkelijk hier en daar aangedikt. De echte Clifford Irving heeft laten weten dat hij niks te maken heeft gehad met de film, en dat de film al helemaal niks te maken zou hebben met zijn eigen persoonlijkheid. Realistisch of niet, Richard Gere speelt als Clifford Irving een van zijn beste rollen in jaren. Of het Irvings of een fictieve persoonlijkheid is, doet er niet zo veel toe. Gere beeldt in the Hoax zijn persoonsverandering ontzettend goed uit, en laat met prachtig en oprecht spel de worstelingen zien waar Irving mee kampt, waar onder zijn moeizame huwelijk met zijn vrouw Edith (Marcia Gay Harden) en de buitenechtelijke relatie met actrice Nina van Pallandt (Julie Delphy). Tegenover Richard Gere zien we Alfred Molina schitteren als Irvings partner Dick Susskind. Molina is aan de ene kant de comic relief in het verhaal, maar daarnaast ook meer. Hij fungeert als Irvings geweten, en als spiegel voor wat er in Irvings leven fout is en wat Susskind, zo goed en zo kwaad als dat gaat, goed probeert te doen.

Richard Gere, Alfred Molina, en Stanley Tucci

Aandoenlijk fascinerende boefjes
Met the Hoax heeft regisseur Lasse Hallström (Chocolat, What’s Eating Gilbert Grape) een multidimensionale film afgeleverd. Naast het boeiende verhaal van twee boefjes die proberen weg te komen met een bedacht boek, wordt ook het aandoenlijke leven van persoon Clifford Irving in beeld gebracht. Daarnaast komt de kijker ook veel te weten over de fascinerende Howard Hughes. Al deze elementen worden door Halström in prima evenwicht met elkaar gehouden.

Op de dvd staan vier korte, nogal droge interviews met Richard Gere, Alfred Molina, Julie Delphy en Lasse Hallström. Ook is er nog een "B-roll" op de dvd te vinden waarbij de kijker een kleine blik achter de schermen wordt gegund. Net geen making of, maar de geïnteresseerde krijgt de mogelijkheid om te zien hoe het er aan toe gaat op de set. Al met al zeker geen vetpot. De dvd-release van the Hoax was nu net de uitgelezen mogelijkheid om de kijker nog wat meer over Howard Hughes te vertellen, maar laat dit na. De extra's zijn dus zeker geen reden om de dvd te kopen, de film zelf is dat echter zeker wel.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 11 oktober 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: