DVD: Sinterklaas en het uur van de waarheid

SubheaderDe bekende kunstenares Tante Til heeft een expositie gemaakt voor haar goede vriend Sinterklaas. Maar dan wordt de goedheiligman ontvoerd door Dr. Grein, die in ruil voor de vrijlating van Sinterklaas wil dat haar zus Dr. Brein en de hulpjes Joris en Boris uit de gevangenis worden vrijgelaten. Daarnaast moeten de pieten ook met een gigantisch geldbedrag over de brug komen. Gelukkig heeft Sinterklaas een klok waarmee hij terug in de tijd kan kijken maar ojee, deze is kapot. De pieten gaan samen met inspecteur Jankers naar Cyprus om de kapotte klok door de klokkenmaker Seikos Roleksos te laten repareren. Helaas zijn de twee boeven Joris en Boris ook op Cyprus. Als een stel Jansen en Janssen hebben ze zich meteen in de lokale kleding gestoken. Zal het de pieten lukken om er op tijd achter te komen waar Sinterklaas is?

Vrijwillig
De film is puur gemaakt door vrijwilligers. Zelfs de cameramensen en de vliegtuigmaatschappij hebben voor nop meegewerkt aan deze productie. En dat is allemaal met veel plezier en knipogen gedaan. Veel bekende Nederlanders en zelfs een bekende Engelsman hebben belangeloos meegewerkt. Zo is Tante Til inderdaad niemand anders dan de Tante Til van de familie Knots. De bekende Engelse acteur die we tegenkomen speelt in een variant van zijn bekende rol als Officer of the Loo. En op veler verzoek heeft Johan Vlemmix ook een klein rolletje in de film, hij had zelf de hoofdrol willen hebben. Ook de twee producenten Erik-Jan Slot en Martijn van Nellestijn nemen zelf elk een rol voor hun rekening.

Subheader
De twee boeven Joris & Boris spieken mee

Humor
De film zelf is niet enorm sterk qua verhaal, het heeft wat dat betreft eerder meer weg van een Bassie en Adriaan-film dan eentje over Sinterklaas. Maar dat laatste komt dan meer doordat vanaf november intussen al zoveel varianten verschijnen. Toch is het zeker geen slechte film te noemen. Integendeel zelfs. Voor de al te jonge kinderen is het misschien een erg lange zit (bijna twee uur) en mogelijk snappen zij niet waarom de oudere kijker ineens in een deuk ligt of even moet grinniken. Er zijn namelijk ontzettend veel kleine grapjes in verwerkt die je misschien niet eens op zullen vallen. Dit soort kleine details verraden wel vaak het plezier dat men achter de schermen heeft gehad. Let bijvoorbeeld maar eens op het gsm-deuntje van Dr. Grein, een leuke rol van Nelly Frijda. Als extra's kun je nog kijken naar een sponsorfilmpje voor Cyprus en een aantal fotoseries van tijdens de opname. Nieuwsgierig geworden? Ga maar gewoon naar de winkel, koop de dvd en geniet.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 15 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: