CD: I.O.S. - Open

SubheaderOpen is het vijfde album van "I.O.S." (ook wel bekend als Is Ook Schitterend). Deze van oorsprong Groningse studentenband scoorde in 1997 onverwachts hun eerste hit Voltooid verleden tijd. In de tien jaar die volgde is er veel gebeurd, maar ze maken gelukkig nog steeds met veel plezier muziek. De eerste single van het album "Open" is gelanceerd op 24 september en op 22 oktober kwam het album uit. Bezoekers van de theatertournee krijgen overigens de mogelijkheid om gratis een live-album van de cd te downloaden.

Opener
De opener Open is de titelsong van het album en klinkt al meteen zoals je het wilt horen. Tijdens het schieten van de clip voor dit nummer in Brussel besefte zanger en schrijver Joost Marsman dat die locatie ook helemaal juist gekozen was. In een rosse buurt in Brussel met een zeer hoog gehalte aan hoofddoekjes was hij duidelijk de vreemde eend in de bijt. Hierdoor valt het nummer dan ook precies op zijn plaats.
"Heb je liever dat ik hier niet langer blijf, is het beter dat ik nu vertrek ..."
Zo begint de zanger van I.O.S. terwijl hij over de straat in deze voor hem onbekende wijk loopt.
"Ga in mijn schoenen staan, kijk goed om je heen en luister naar je hart, het is niet van steen ..."
De boodschap die hij wil uitbrengen schreeuwt hij uiteindelijk zelfs van de daken zoals de Beatles en U2 voor hen ook deden.

Evenwichtig
Vanaf het moment dat ik deze cd op heb gezet, ben ik er naar gaan luisteren. De eerste track was al bekend van de radio, maar de rest straalt ook meteen iets bekends uit. Het is dan ook geen enkel probleem om deze cd constant aan te laten staan. Je raakt er niet snel op uitgekeken, of beter nog, uitgeluisterd. Vooral de teksten zijn van goede kwaliteit met hun, soms eenvoudige, waarheden. Met je hoofd onder water ziet niemand je tranen is het thema van het derde nummer. Spijt, verdriet en pijn. Maar het zijn geen jankende smartlappen. Integendeel, het is gewoon stevige Nederpop met gitaren, drums en alles wat erbij hoort. Zelfs de karakteristieke stem is aanwezig in de vorm van zanger Joost Marsman. Wat wel opvalt is dat de oneven nummers vaak net wat beter zijn dan de even nummers. Een uitzondering hierop bevestigt uiteraard de regel. En daarbij schreeuwt het nummer Het wachten waard eigenlijk om een tv-serie waar het de titelsong voor mag zijn. Het lekkere deuntje en dito tekst die prima geschikt zal zijn voor bijvoorbeeld een Nederlandse Friends. Als je de muziek en het stemgeluid van IOS kan waarderen, dan is deze cd een absolute aanrader. Hol naar de winkel of koop een kaartje voor hun theatertournee. Dan heb je ook meteen een live-cd te pakken.

Label: CNR Entertainment Releasedatum: 22 oktober 2007