Boek: Keith Donohue - Het wisselkind

Sprookjes, mythes, sagen, of hoe je het beestje wilt noemen, boeien de mensheid al eeuwen lang. Ze gelden als vermakelijke verhalen voor om het kampvuur, om anderen schrik aan te jagen of juist in slaap te laten vallen, of om even weg te vluchten uit de dagelijkse sleur. Wat in sprookjes altijd overeenkomt is de magie. We weten dat het niet echt kan gebeuren, maar nemen het voor de gelegenheid maar even aan. Keith Donohue schreef een roman die verder gaat dan de magie en het onverklaarbare. In zijn boek Het wisselkind beschrijft hij de eeuwenoude legende van de wisselkinderen, en wat er gebeurt wanneer je echt van magie bezeten raakt.

Monstertjes
Wisselkinderen staan bekend als akelige, griezelige mythologische wezentjes, vaak aangezien voor feeën of kobolden. Ze stelen ongelukkige kinderen uit de mensenwereld, waarna één van hen zichzelf verandert in het kind en zijn plaats inneemt om het leven van dat kind te leiden.
Op een ongelukkige dag is Henry Day zo’n kind dat ontvoerd wordt. Ontevreden is hij van huis weggelopen met een broodje in zijn zak, vastbesloten niet meer terug te gaan. Wanneer hij gegrepen wordt door de wisselkinderen en één van hen zich verandert in zijn evenbeeld, wordt deze wens vanzelf voor hem vervuld. De nieuwe Henry Day neemt zijn leven over en weet het hart van zijn moeder te veroveren door ineens een talent te hebben voor pianospelen. Maar hoe goed de nieuwe Henry Day ook zijn best doet om op de oude te lijken, zijn vader blijft een raar gevoel overhouden aan de dag dat Henry wegliep en ontwikkelt een afkeer tegen de jongen.

Kiekeboe
Ondertussen worstelt de oude Henry Day, omgedoopt door de wisselkinderen tot 'Aniday', met zijn verlangen om terug te keren naar de mensenwereld. Maar volgens de hiërarchie zou het wel eens meer dan honderd jaar kunnen duren voordat hij aan de beurt is om van plaats te wisselen met een mensenkind. Vastbesloten om de herinneringen aan zijn oude leven, die met de loop der jaren zijn vervaagd, weer terug te halen, gaat hij op zoek naar het wisselkind dat zich nu voordoet als Henry Day en ziet hem zíjn leven leiden. Beide Days zoeken, naarmate de tijd vordert en de één opgroeit en de ander een kind blijft, naar hun identiteit in de wereld, worstelend met het verlangen terug te keren naar wie ze waren, of om te worden wie ze nu zijn.

Origineel
Een origineel standpunt om een sprookje op deze manier te vertalen naar een roman. Donohue ontdoet de mythe van alle magie, op het magische verwisselen van gedaante na, en bekijkt het vanuit een praktisch oogpunt. Vooral in het begin is dit even wennen, daar de gewenning van sprookjes je laat verwachten dat er meer magie aan te pas moet komen dan alleen je botten uitrekken om op iemand te lijken. Dit is dan ook het enige ongeloofwaardige puntje aan het boek, dat het best te omschrijven valt als een modern sprookje voor volwassenen.

Hier en daar kakt het verhaal jammer genoeg wat in, doordat er weinig gebeurt en de beide Days ondanks hun speurtocht naar elkaar geen echte confrontatie aangaan. De afwisselende hoofdstukken bekijken de standpunten van Henry Day en Aniday, maar qua schrijfstijl zijn ze hetzelfde. Het had een stuk dynamischer kunnen zijn wanneer deze twee personen elk hun eigen manier van vertellen hadden gehad. Dit boek verdient qua originaliteit vijf sterren, voor de uitwerking drie. Met een mooi gemiddelde van vier sterren zorgt dit debuut van Donohue ervoor dat volwassenen weer ongegeneerd sprookjes kunnen lezen.

Uitgever: Arena ISBN: : 9789069748528 Pagina's: 416