Film: Butterfly on a Wheel

Alexander Pope vormde de inspiratie voor de titel van deze film: de uitdrukking “to break a butterfly on a wheel” is het met brute kracht vernietigen van iets breekbaars. Butterfly on a Wheel heeft verder weinig tot niets met pozie te maken. Het leven van het echtpaar Randall blijkt erg breekbaar te zijn wanneer het onder handen wordt genomen door de mysterieuze Tom Ryan.

Volledig in zijn macht
Neil Randall heeft het allemaal voor elkaar. Samen met zijn prachtige vrouw Abby, schattige dochter en dikke Range Rover heeft hij een goed leven opgebouwd in de suburbs bij Chicago. Het gaat de familie Randall voor de wind, en dingen lijken niet beter te kunnen wanneer reclameman Neil in aanmerking blijkt te komen voor een vette promotie. Maar dan gooit ene Tom Ryan roet in het eten. Hij gijzelt het gelukkige echtpaar, en vertelt dat het leven van dochterlief Sophie in zijn handen ligt. Al snel blijkt dat het Ryan niet om geld te doen is. Tom Ryan houdt de touwtjes strak in handen in de nachtelijke tocht die volgt, terwijl hij het doodsbange echtpaar geestelijk uitput. Tom Ryan weet het gezin zo te manipuleren dat hij ze helemaal in zijn macht heeft, en de vraag blijft knagen: wat is het dat deze kwelgeest drijft?

Gerald Butler en Maria Bello als Neil en Abby Randall

Zorgvuldige spanningsboog...
In de thriller Butterfly on a Wheel wordt de spanning zorgvuldig opgebouwd, op een manier die al vroeg doet vermoeden dat er uiteindelijk een spetterende plotwending zal moeten plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat de verwachtingen wel erg hoog komen te liggen, waardoor het einde wat tegenvalt. Wat dat betreft is de film geen bijzondere of opvallende thriller, maar blijft te veel vasthouden aan een standaardformule. Het ligt er allemaal net even iets te dik op, maar desondanks weet de film goed de aandacht vast te houden en blijft de spanningsboog de anderhalf uur dat de film duurt, strak gespannen.

Pierce Brosnan als mysterieuze Tom Ryan

...maar weinig diepgang
De drie personages waar het om gaat, Neil (Gerard Butler, 300), zijn vrouw Abby (Maria Bello, Coyote Ugly) en kwelgeest Tom Ryan (Pierce Brosnan) worden stuk voor stuk sterk neergezet. Pierce Brosnan is een klein beetje aan het overacten en zet zijn Ierse accent wat zwaarder aan, maar spreidt een heerlijk koele berekening ten toon die er alleen maar voor zorgt dat we meer van hem willen weten. Helaas wordt zijn personage niet al te veel uitgediept, en ook de gladde reclameman Neil en zijn vrouw Abby zijn een klein beetje stereotype speelballen in de handen van de ijskoude Tom Ryan. Een beetje meer emotionele binding had de film geen slecht gedaan.

Butterfly on a Wheel is een spannende film die van begin tot eind de aandacht goed vast blijft houden. Alleen blijft de gedachte dat er wat meer uit had kunnen komen als er iets meer in was gestopt.

Label: RCV Releasedatum: 25 oktober 2007
Kijkwijzer: Waardering film: