DVD: Mork and Mindy - Seizoen 1

'Het is 1978, je zit op de bank in je pyjama. Een glas limonade en een bakje chips zijn door je moeder neergezet. Ze heeft ook de televisie aangezet (nog zónder afstandsbediening - kun je het je nog voorstellen?). De eerste tonen van een tv-tune klinken in de woonkamer. Het is tijd voor... Mork & Mindy!'

Herken je dit ritueel? Je kunt het nu opnieuw beleven, want sinds begin oktober is van de serie Mork & Mindy het eerste seizoen op dvd verschenen. Even terug in de tijd met Robin Williams (Mork) en Pam Dawber (Mindy). Deze box zal gegarandeerd je herinneringen weer levens maken. Geniet en herbeleef de avonturen van Mork van Ork.

Hoe zat het ook alweer
Robin Williams is Mork, een dolkomische alien, afkomstig van de planeet Ork. Mork staat gelijk aan wild, gek en komisch. Hij reist met 'warpsnelheid' door de ruimte. Mork wordt door zijn superieuren, in een eivormig ruimteschip, naar de aarde gestuurd om deze te onderzoeken. Op aarde aangekomen, belandt hij bij Mindy McConnell (Pam Dawber), een aardige studente die hem onderdak biedt. De opdracht die Mork heeft meegekregen is het analyseren van alle bizarre gewoonten die de mensen op aarde erop na houden. Hiervan moet hij op zijn thuisplaneet Ork verslag van doen. Hij rapporteert aan zijn leider op Ork, Orson. Het aanpassen aan de nieuwe omgeving valt echter niet mee. Zeker niet als je gewend bent om je kleren achterstevoren aan te doen, ondersteboven op een stoel zit en steeds kreten als 'Shazbot' en 'Na-no Na-no' roept, wat zoveel betekent als tot ziens. Probeer er dan maar eens bij te horen op die 'vreemde' planeet die aarde heet. Elke aflevering eindigt met Mork die rapporteert aan Orson (met de stem van Ralph James). Tot slot horen we dan de welbekende woorden 'Na-no Na-no' waarbij Williams aan zijn oren trekt.

Happy Days
De serie is een spin-off van Happy Days. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 'The Fonz' in de eerste aflevering zijn opwachting maakt. Mork was eerder al te zien in Happy Days, in de aflevering My Favorite Orkan. Het karakter viel wel in de smaak en leidde dus tot de start van Mork & Mindy. Het was de doorbraak voor zowel Williams als zijn tegenspeelster Pam Dawber.

De release van dit eerste seizoen op dvd is erg goed. De beeld- en geluidskwaliteit zijn gewoon in orde, zeker als je beseft dat het allemaal uit de late jaren zeventig stamt. De box bevat vier dvd's met in totaal vierentwintig afleveringen, inclusief de lange pilot-aflevering. Deze werd destijds in Amerika in twee delen uitgezonden en teruggebracht tot twee afleveringen van tweeëntwintig minuten. Bij deze release is gelukkig de onverknipte versie te zien. Alles bij elkaar een mooie set die weer even je herinneringen doet herleven. Een leuke uitbreiding van je collectie tv-series.

Label: Paramount Releasedatum: 4 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: