CD: Bruce Springsteen - Magic

Het nieuwe album Magic van Bruce Springsteen ligt weer in de winkel. En wederom is het een perfect samenwerkingsverband tussen The Boss en zijn E-street Band. Wanneer deze twee elementen samen hun kunsten vertonen, heb je te maken met een rockend geheel op volle sterkte. Zo ook op dit album. Dat de zanger en band elkaar aanvullen in alles staat als een paal boven water. De titel Magic is misschien daarom ook wel de beste die ze hadden kunnen kiezen, want dat het magie is, mag gezegd worden.

Nadat je de cd in speler hebt gestopt en de play-toets hebt beroerd, begint Bruce met het beroeren van je gehoor en je ziel. De eerste tonen behoren toe aan het nummer Radio Nowhere. Een absoluut rockbegin van deze inmiddels al wat oudere rocker. De akoestische gitaren bouwen het nummer steen voor steen op tot een hoogte die ongekend is. Halverwege maken we weer even kennis met Clarence Clemons' saxofoon; een perfecte inmenging in deze song. Als je even weer de 'oude' Springsteen wilt horen dan moet je track 3, Livin' In The Future, zeker niet overslaan. Dit is zeker een nummer dat refereert aan al wat The Boss in het verleden al heeft voortgebracht.

Topper van het album is onmiskenbaar Gypsy Biker. Het intro van dit nummer begint met een heerlijke akoestische gitaar, aangevuld met een mondharp. Wat een begin!! Zoals we dat van The Boss uit eerdere jaren kennen. Na dit intro weet deze track in zijn totaliteit open te knallen tot een zeer goed gearrangeerd nummer. Eens te meer blijkt hieruit over wat voor kwaliteiten Springsteen beschikt.

Na dit nummer lijkt het geheel even wat in te zinken, maar dat is van korte duur. Twee nummers lang - Girls In Their Summer Clothes en I'll Work For Your Love - heb je even een iets minder gevoel bij de muziek om vervolgens bij de titelsong Magic helemaal mee te gaan in de magische wereld van Bruce en zijn E-Streetkornuiten. De cd sluit af met een absoluut hoogtepunt (al blijft het nummer Gypsy Biker onovertroffen) genaamd Devil's Arcade.

Bruce Springsteen

Op het gebied van de lyrics is wel enig verschil te ontdekken met de jongere Springsteen. Het ziet er naar uit dat hij wat ouder (lees: vrediger) is geworden en dat is terug te vinden in de teksten. Het geeft een overduidelijk gevoel dat de Bruce anno 2007 zich hierbij thuis voelt en op zijn gemak is. De muziek kan dit ook allemaal hebben. De ruigere jaren zijn - tekstueel gezien - wat voorbij, maar muzikaal laait het hier en daar nog wel op. Alles bij elkaar kan niet anders gezegd worden dat er weer een topalbum van een topartiest in de schappen ligt. Een aanrader voor iedere Springsteenfan, maar ook voor de muziekliefheber in het algemeen zeker geen miskoop.

The Boss en The E-Street Band zijn inmiddels aan hun Tour begonnen in Amerika. In november zullen zij voor een uitverkocht Gelredome hun kunsten vertonen. Heb je kaarten, geniet er dan van. Heb je geen kaarten, snel naar de winkel dan maar om deze cd te kopen en zo tòch te genieten van een stukje pure toprock.

Label: Sony BMG Music Entertainment Datum: 9 september 2007