Concert: Mintzkov in Tivoli

Zou het gewoon toeval zijn dat een band als dEUS de grotere zalen strak uitverkoopt en een band uit hetzelfde vaarwater het compacte Tivoli de Helling net goed gevuld krijgt? Ligt het aan de kwaliteit van de nummers, de marketingstrategie of het doorzettingsvermogen van de band? Mintzkov is zo’n band die toch wel veel vergelijkingen met de Belgische supergroep uit de eerste zin toont en gisteren in De Helling op de planken stond.

Mintzkov werd ondersteund door landgenoten uit Luik onder de naam Hollywood Porn Stars. Het publiek dat wat eerder de zaal in was gestroomd werd getrakteerd op een heerlijk stukje indierock. Een band met veel potentie die iets weg heeft van een Vlaamse 'Ash'. Enkele sixties- en seventieskenmerken door elkaar gehusseld met pakkende rock. Luister maar eens naar 'Andy' op hun myspace.

De hoofdact van de avond heeft zo niet nog meer potentie. Het duurde even voordat de winnaars van de Humo Rock Rally 2000 met een volledig album op de proppen kwamen, maar M For Means And L For Love stond als een huis. Meeslepende indie die je mee zoog in de wereld van de verbeelding van wat toen nog Mintzkov Luna was. Die maan is ondertussen verduisterd en de band opereert nu onder de naam Mintzkov. Vorig jaar kwam de opvolger 360˚ uit, waarmee de band bewees een blijver te zijn. Weer zo’n plaat die je naar je strot grijpt en je aan een verslaving helpt. Gisteren werd deze sfeer ook live neergezet door het vijftal. Gehuld in rook en stemmige lichten grijpt de zang van Philip Bosschaerts (à la Tom Barman) al vanaf de opener 'Sleep Until Noon' om zich heen, op zoek naar zielsverwanten.

Tegen de tijd dat de track 'Title You' strak werd ingezet was de zaal al in trance. De hypnotiserende riffs zwepen de endorfines in je lichaam op en je genotscentrum staat zo strak als een coketiener uit Volendam. Als daarna 'One Equals A Lot' je oren in sijpelt, is het compleet genieten. Mintzkov werkt zonder opsmuk en al teveel interactie hun zeer gedegen set af, die vooral leunt op de tweede studioalbum. De sfeer die de band met relatief simpele constructies neer weet te zetten is bewonderenswaardig. Melancholisch, pakkend en esthetisch. 'Ruby' en 'Act Real Cool' behoorden tot de vele kleine hoogtepunten van de avond, want eigenlijk was het de gehele set (inclusief drie encores) lang genieten. Mintzkov is een band die het verdient om groot te worden, de muziek is er kwalitatief gezien ontzettend geschikt voor!

Locatie Tivoli Datum: 11 oktober 2007 Waardering: