DVD: David Gilmour - Remember That Night

"David Gilmour, the Voice & Guitar of Pink Floyd" prijkt er op een sticker op de slipcover van de dvd. De inlay vol met foto's, krantenknipsels en billboards is ook niet heel bescheiden. Nummer 1 positie hier, 5 sterren daar. "Gilmour wins Floyd battle Comfortably" verschijnt er in een krantenkop. Daar zijn de meningen nogal over verdeeld in de wereld van Pink Floyd liefhebbers. Samen waren ze gewoonweg het beste, en wie er alleen wint? Dat mag ieder voor zich bepalen. Gilmour probeert in ieder geval met deze dvd zijn frontlinie te verdedigen, Remember That Night, Live At The Royal Albert Hall.

Na het inwerpen van de eerste disc in je speler slaat de bescheidenheid op het podium weer de andere kant uit. In een simpel effen "Perry Sport" T-shirt verschijnt Gilmour ten tonele. De sobere aankleding is ook niet wat je van Pink Floyd gewend bent. De ambiance wordt gemaakt door de pracht van de Royal Albert Hall zelf en de bakens van lichten. Ondanks dat het een Gilmourshow is, wordt er uiteraard veel Floyd-materiaal gespeeld. Richard Wright bedient de toetsen tijdens het optreden en ook enkele andere oude bekenden vallen op in de line-up (Dick Parry, Guy Prat en Jon Carin). Interessante toevoegingen als gasten zijn Crosby en Nash en zelfs David Bowie!

De registratie is een mengeling van drie concerten die in mei 2006 plaats vonden in Londen. Regisseur David Mallet maakte gebruik van een slordige 23 camera's om het geheel goed in beeld te brengen. Ook op het geluid is niet bezuinigd. Het materiaal van 'On an Island' valt een beetje in het niet bij het oude werk van de grootse band. 'Echoes' is het pronkstuk van de opnamen! Een lange versie van ongeveer 20 minuten met veel solo's, een flinke bak licht en prachtige opbouw naar de apotheose. Ook niet te versmaden is Bowie die 'Arnold Layne' nieuw leven in blaast, al klinkt zijn versie van 'Comfortably Numb' wat onnatuurlijk.

Disc 2 is een mengelmoes van materiaal. Een persoonlijke kijk op het reilen en zeilen van Gilmour in een stel documentaires. Van 'The Making of On an Island', 'The West Coast' en 'Breaking Bread, Drinking Wine' is de laatste het meest interessant. Een drie kwartier durende blik in de keuken van Gilmour tijdens de tour, 'From Bray to Gdansk', waar je hem zichtbaar ziet genieten. Saillant gebeuren is de 'run-in' met Roger Waters, even verderop in dezelfde studio. Ook de muzikale extra's zijn de moeite waard. Zo wordt 'Astronomy Domine' en 'Dark Globe' ten gehore gebracht. Verder maken de BBC-sessie met 'Castellorizon'. 'The Blue', 'On An Island', 'Take A Breath' en 'High Hopes', een fotogalerie en nog enkele opnamesessies de dvd-registratie van de 'On An Island' tour tot een compleet beeld.

Label Capitol Datum: 13 september 2007 Waardering: