DVD: Blades of Glory

Na het populaire RTL-programma Dancing on Ice nam het kunstschaatsen in Nederland werkelijk een vlucht. Niet alleen zagen de (kunst)ijsbanen hun bezoekersaantallen toenemen, ook groeide de populariteit van de verschillende ijsshows in 't land. In de Verenigde Staten is het kunstschaatsen al erg lang bijzonder populair. Er zijn hele competities en op de Olympische Spelen is het land altijd één van de medaillewinnaars bij het kunstschaatsen. Tijd om het kunstschaatsen eens als decor te gebruiken voor een hilarische komedie. Blades of Glory is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In de wereld van Blades of Glory is er geen groter verschil te bedenken dan tussen Chazz en James. Chazz Michael Michaels is een "ijsverslindende poëzieschrijvende sekstornado" met diverse pornoprijzen op zak, terwijl zijn grootste concurrent, James MacElroy, een poezelig, gevoelig godvrezend mietje is. Ze bestrijden elkaar op hun eigen manier op het ijs en zijn in alles onverenigbaar. Als ze in de finale van de Olympische Spelen exact gelijk eindigen, moeten ze de gouden medaille delen. Ze kunnen hun 'verlies' maar moeilijk verkroppen en liggen binnen de kortste keren vechtend op het Olympische ijs. De schaatsfederatie besluit de beide heren levenslang te schorsen. Chazz belandt bij een ondermaatse schaatsshow, waar hij na veelvuldig alcoholgebruik wordt ontslagen. James moet rond zien te komen van een knullig baantje in een sportwinkel, tot de dag dat een gestoorde fan hem erop wijst dat hij slechts geschorst is voor het 'mannen enkel'. James besluit zich in te schrijven voor het parenschaatsen, maar kan op de korte termijn geen geschikte partner vinden. Tot hij tegen Chazz aanloopt. Ze besluiten hun ruzie bij te leggen en vormen het eerste mannelijke kunstschaatspaar. Kunnen ze hun ruzie bijleggen en zich alsnog plaatsen voor het kampioenschap?

Blades of Glory maakt het kunstschaatsen zelf op zich nog niet eens heel belachelijk, maar vooral de karakters en de sfeer eromheen. Zo heb je een achtervolging waarbij tot in het onzinnige gekluund moet worden, een ontsnappingsscène waarin de aan smetvrees lijdende James met zijn tanden door een vuilnisbak moet zoeken naar een sleuteltje én een scène waarin de schaatsers met hun ijzers vast komen te zitten in een roltrap. Daarnaast kun je rekenen op veel te strakke pakjes, scherpe schaatsen op pijnlijke plekken én een kijkje bij een bijeenkomst voor seksverslaafden. De film maakt optimaal gebruik van alle mogelijkheden die het mannelijk kunstrijden biedt. De overdreven glitterende pakjes, en alle ongemakken die het kunstrijden met twee mannen veroorzaakt: elkaar bij het kruis moeten vasthouden en de romantische poses waarbij men wel erg dicht bij elkaar moet komen. Het geeft wel aan dat de film het kunstrijden en zichzelf niet zo serieus neemt. Gelukkig betekent dat niet dat Blades of Glory niet goed is. In tegendeel: de film is onderhoudend, bijna continu grappig en de cast weet goed te vermaken.

Naast de film bevat de film een paar extra's. Dat begint met een 'making of', waarin de producenten en acteurs vertellen over het maken van de film. De feature kent een aantal serieuze fragmenten, al lijkt deze vooral een grappige voortzetting van de film (gecombineerd met een aantal serieuze fragmenten): een vraag aan Will Ferell: "Wat is je top 20 van favoriete kunstschaatsers?" en producent Ben Stiller: "Mijn hele carrière is erop gericht om op een gegeven moment op een punt te komen waarin ik de mogelijkheid krijg om een film te maken over twee mannelijke kunstschaatsers. Gelukkig is mijn droom nu uitgekomen". Daarnaast bevat de dvd een vraaggesprek met acteursechtpaar Will Arnett en Amy Poehler, die aantonen dat hun grappige scènes in de film overduidelijk niet door hen zelf zijn bedacht: wat een tenenkrommend grappig bedoelde antwoorden! Tot slot kun je nog twee features bekijken over de kostuums en het schaatsen, maar die zijn maar matig interessant.

Blades of Glory is heerlijke onzin. De details kloppen, de grappen zijn hilarisch, de dialogen scherp (al verliezen ze wat scherpte in de ondertiteling) en de film verveelt geen seconde.

Label: Paramount H.E. Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: