CD: Stevie Ann - Closer to the Heart

Bij het beluisteren van deze cd denk je aan een gerijpte vrouw ergens uit het buitenland. Dat Stevie Ann een Limburgse meid van 21 jaar is, is verrassende informatie. Direct krijg je meer respect voor de vrouw die dit album in elkaar weet te draaien. Closer to the Heart is de tweede cd van Stevie Ann, na haar debuutalbum Away from here in 2005. Volgens Stevie Ann zelf stond dat album nog vol met minder diepe liedjes, om de simpele reden dat ze zelf nog niet zoveel had meegemaakt. Ze begon na haar middelbare school aan de Rockacademie, maar stopte al snel met die studie. Na de Essent award (2005) en de Zilveren Harp (2006) stijgt haar ster met stip. De twaalf nummers op dit album laten zien dat dat terecht is.

Doorgewinterd
Om op je 21e twee albums op je naam te hebben staan, diverse bewijzen van succes en talent in je handen te hebben, is heel knap. Dat je ook nog alle muziek en teksten zelf schrijft, zowel de gitaar als de piano zelf bespeelt, is ook behoorlijk bewonderenswaardig. Dan staat Stevie Ann ook nog met haar neus bovenop de productie van het album. Ze lijkt wel een doorgewinterde singer/songwriter. Bij het starten van het eerste nummer van de cd 'I've listened to Buddha' krijg je direct het gevoel deze stem en dit nummer eerder te hebben gehoord. Enig denkwerk levert de gelijkenis met Vonda Shepard (van de Ally McBeal-cd's) op. Zowel Stevie Anns stem als een aantal liedjes lijken zo uit Shepards stal te komen. Stevie Anns stem is iets minder schril en haar zoete nummers worden goed afgewisseld met stevigere nummers. Uiteindelijk is er maar één conclusie te trekken en dat is dat de muziek van Stevie Ann gewoon erg goed in elkaar zit. Niet elk nummer is extreem boeiend of meeslepend, maar het klinkt allemaal erg strak.

Zoetgevooisd
Na een paar zoetgevooisde ballads is het stevigere ‘Get Away’ een welkome afwisseling. En dat is goed nieuws, want dit is de single. Het is echter niet het sterkste nummer van de cd. Het lekkere rocknummer 'Love Song' (what's in a name?) is spannender vanwege de snerpende gitaren en de sexy zanglijn. Een bluesy 'Day Break' geeft ineens een heel ander sfeertje, maar komt minstens even krachtig over als de rocksong ervoor. Het nummer 'Closer to the Heart' heeft een mysterieus sfeertje en het afsluitende nummer 'As Cold As You' blijft een beetje in mineurstemming, waardoor er een duidelijke lijn in het album te zien is. Van een vrolijke, zoete start, via rocknummers en lovesongs naar een paar zwaardere nummers. Stevie Ann verdient haar plekje in de Nederlandse muziekwereld met deze tweede cd.

Optredens
De cd-cover laat een blauwogig meisje zien, dat vreselijk schattig de camera inkijkt. Het is moeilijk je te realiseren dat al dat stemgeluid uit dat keeltje komt. Als je Stevie Ann met eigen ogen wilt zien optreden, is dat van oktober tot december mogelijk in diverse Nederlandse popzalen. Hier is alvast een videoclip te zien van Stevie Ann met het nummer 'Get Away', de eerste single van het album.

Label: CNR Releasedatum: 26 september 2007