CD: Athlete - Beyond The Neighbourhood

Het is altijd bijzonder aangenaam om een band in een stijgende lijn te zien. Je hoopt op progressie bij een volgend album of tenminste een vergelijkbaar niveau. Bij de Engelse band Athlete is de helling van de lijn een positief getal, een strakke lijn met een uitstekende regressie coëfficiënt.
Voor een beetje representatieve lijn heb je minstens drie punten nodig, tussen twee is altijd een lijn te trekken namelijk. Het derde punt van Athlete is het zojuist uitgekomen album Beyond The Neighbourhood en er is dus sprake van progressie.

Het kwartet uit Deptford leverde al een populair debuut af, waar amusante nummers als 'You Got the Style' en 'El Salvador' het vaandel droegen. Het vaandel werd in zijn geheel overgenomen door opvolger Tourist. Een album dat in Engeland in slechts één week de nummer 1 positie bereikte. De singles 'Wires' en 'Half Light' staken hierop qua populariteit boven het maaiveld uit. Tourist miste echter nog nog een vonkje voor het echte vuur, bubbels voor het bruisende gevoel, zoiets. Met de komst van Beyond The Neighbourhood is er een bruistabletje toegevoegd en heeft de band de twee vuurstenen gevonden om een vuurtje mee te starten. De single 'Hurricane' en aansluitende track 'Tokyo' bijvoorbeeld: het tempo ligt hoger, de spanningsboog staat strakker en de gitaren krijgen de overhand. Het prikkelt gewoon iets meer. Ook het uitstapje naar elektronica is genomen, 'Airport Disco' en 'The Outsiders' zijn hier een mooi voorbeeld van. Het zijn geen overheersende invloeden, maar subtiel gelaagde loopjes die de tracks ondersteunende kracht mee geven.

Er is echter nog ruimte voor verbetering, en dan zou dat volgens de stijgende lijn op het volgende album moeten zijn. Neem nu 'It's Not Your Fault', een droog nummer zonder bijzonderheden dat sterk doet denken aan Tom Helsen. Een nietszeggend opvulnummer, die al veel vaker en beter gedaan zijn. Van dat kaliber staan er nog wat op de plaat. De diepgang wordt gelukkig even later weer gevonden, het experimentele 'Flying Over Bus Stops' klinkt weer interessanter. De laatste helft van de plaat mist wel wat vuur en wordt overheerst door onthaastende nummers. Om de stijgende lijn door te trekken mogen er de volgende keer nog wat meer puntigere composities op, het eindpunt is hier eigenlijk 3,5 ster.

Label Parlophone Datum: 30 augustus 2007 Waardering: