CD: Katie Melua - Pictures

Dat Katie Melua succesvol is, was eigenlijk al wel bekend. Haar vorige cd Piece By Piece is niet voor niets vier keer platina geworden. Met haar nieuwste album Pictures onderschrijft zij dat nog eens extra. Nog voor het album daadwerkelijk in de winkels lag, was het al platina. Er zijn 70.000 cd's geleverd! En dat dus vóór het ook maar ergens 'fysiek' te koop is. Dat mag je een zeer goede introductie van een nieuw album noemen. Optredens bij onder andere Paul de Leeuw (zoals zaterdag 29 september) dragen bij aan de populariteit van de zangeres. Zowel haar muziek als haar warme, ietwat verlegen persoonlijkheid maken haar tot een prettige gewaarwording. Ja, Katie Melua is hot!

Even when I am walking straight,
I always end up in a perfect circle

Dit is één van de zinnen uit het nummer Perfect Circle; zeker een topper op het album Pictures. Het derde studioalbum van Katie is een feit en het bevat wederom twaalf hele goede tracks. Er is niet één nummer dat erop misstaat, zelfs niet het wat reggae-achtige Ghost Town, een stijl die normaal niet zo snel bij haar zal worden geplaatst. Het maakt juist dat de cd afwisselend is. Van begin tot eind, van Mary Pickford tot In My Secret Life, het hele album is één golf van heerlijke, ontspannende muziek. Met de ogen dicht is het puur genot om de stem van Katie over je heen te laten komen. Het doet je verlangen naar een avondje met je geliefde, samen op de bank met een glas rode wijn in de hand, een knetterend haardvuur op de achtergrond. Perfect voor de gure najaarsavonden zoals die nu voor de deur staan. De hele sfeer van het album is gewoon zeer aangenaam.

Katie Melua

Om er een nummer uit te lichten, is de laatste track van de cd zeker de moeite waard. In My Secret Life. Het is een cover van Leonard Cohen, maar door de manier waarop Katie het ten gehore brengt, zou je dit niet meer als zodanig herkennen. Het is een zeer geslaagde cover, die zeker ook door Cohen gewaardeerd zou worden.

Met dit derde album bewijst Katie nogmaals haar talent. Met 23 jaar is ze inmiddels al aardig op weg in muziekland een vaste en succesvolle waarde te worden. Deze cd doet alleen nog maar meer verlangen naar het vierde album. Maar tot die tijd is het vooral genieten van Pictures. Vijf sterren is meer dan op zijn plaats.

Label Dramatico Datum: 26 september 2007