Film: Shoot 'em Up

De film Shoot ‘Em Up had geen betere titel kunnen hebben. In deze film wordt zo ongeveer alles kapot geschoten, wat kapot geschoten kan worden. Dit op een manier die wel wat aan het computerspel Max Payne doet denken. Max Payne wordt in Shoot ‘Em Up belichaamd door Clive Owen als de mysterieuze Mr. Smith, die er gedurende de film heel wat kilo’s lood doorheen jaagt.

Clive Owen als triggerhappy babysitter

Creatief met Kogels
Het verhaal begint wanneer de wortelkauwende Mr. Smith een hoogzwangere vrouw bedreigd ziet worden. Koene held als hij is, schiet hij haar letterlijk te hulp, en de spetterende openingsscène is een feit. Creatief met kogels, zullen we maar zeggen. Tijdens de schietpartij bevalt de vrouw, die de bevalling dankzij een verdwaalde kogel niet overleeft. Mr. Smith redt de baby, en wat volgt is de zoektocht naar de identiteit van de baby en het motief van de schurken. Clive Owen krijgt hierbij hulp van de wulpse Monica Bellucci, die als hoer Donna Quintano de baby van moedermelk kan voorzien en onvermijdelijk de love interest van het verhaal wordt. Bellucci en Owen worden stoer, sexy en snel in beeld gebracht in deze keiharde film waarin de kogels je om de oren vliegen. De film is dan ook een vreemde verpakking voor de onderliggende boodschap: het verhaal vormt een aanklacht tegen de huidige wapenwetgeving in de Verenigde Staten.

Bad guys Stephen McHattie en Paul Giamatti

To Go Deerhunting With an Uzi
Een tot in het absurdistische gewelddadige film waarin übermacho Clive Owen met een gigantisch pistool als held wordt afgebeeld, vormt tegelijkertijd een aanklacht tegen de al te liberale houding in de VS wat betreft de wapenwetgeving. Deze boodschap wordt onder andere doorgegeven door de diverse oneliners: “There you go with your precious Second Amendment!” bijt onze held een van zijn talloze slachtoffers toe voordat hij diens hoofd eraf knalt. Paradoxaal? Misschien. Aan de andere kant valt er begrip op te brengen voor het argumentum ad absurdum waar regisseur Micheal Davis van gebruikt maakt. Vredig zwetsen over de gevaren van wapens helpt blijkbaar niet, maar misschien dat de scène waarin Clive Owen aan baby Oliver uitlegt hoe zijn 9mm in elkaar steekt de Amerikaanse burger wel doet beseffen hoe apart de Amerikaanse wapenwetgeving is.

Paul Giamatti en Clive Owen

Keihard Beuken!
Los van deze boodschap, is Shoot ‘Em Up een snoeiharde actiefilm, waarin het met het spektakel wel allemaal goed zit. Matrix-achtige schietpartijen worden vergezeld met een adrenaline pompende soundtrack (oa Nirvana, Wolfmother, Motörhead), er zit een opwindende sexpartij in, en natuurlijk mag een razendsnelle achtervolging ook niet ontbreken. Dit alles natuurlijk rijkelijk gelardeerd met een sausje van semigrappige oneliners: Shoot ‘Em Up volgt wel heel erg de bekende weg. Het script zit onlogisch in elkaar en het is allemaal ook niet al te geloofwaardig. Maar gelukkig is het duidelijk dat men Shoot ‘Em Up niet al te serieus moet nemen. En het ziet er allemaal geweldig uit: er is duidelijk meer aandacht besteedt aan de choreografie van de actiescènes dan aan het script. En misschien is dat maar goed ook.

Monica Bellucci als Donna Quintano

Shoot ‘Em Up is een adrenalineverhogende actiefilm boordevol geweld, vliegende kogels, en bloed. Dit is een vreemde manier om Davis’ boodschap over te brengen, maar op een paradoxale manier slaagt hij daar wel in. Ons zal dat in ons pistoolvrije landje echter een worst wezen, wij hoeven alleen van de puurheid van deze actiefilm-in-overtreffende-trap te genieten. En in die bedoeling zijn de makers evengoed zeer geslaagd.

Label: Independent Films Releasedatum: 11 oktober 2007
Kijkwijzer: Waardering film: