CD: Jay Colin - Truth & Soul

Op 17 september kwam het debuutalbum Truth & Soul van Jay Colin uit. Een Nederlandse rapper die, in tegenstelling tot zijn collega-landgenoten uit eigen land, in het Engels rapt en zingt. Naast de taal is er ook een verschil te vinden met de onderwerpen waarover Colin rapt. Is het normaal overwegend gangsterrap, Jay maakt er een gewoonte van om vooral over alledaagse zaken te rappen. Hij probeert in veel nummers een boodschap mee te geven. Zelf heeft hij eens uitgelegd dat de reden voor deze inhoud te vinden is in zijn verleden als 'koorknaapje'; al vanaf zijn dertiende zong hij in een kerkkoor. Naast deze oorsprong meldt de rapper ook nog dat hij moeilijk gangsterrap kan maken als hij geen ervaringen heeft met gangbendes en gangsters. Op zich iets waar je je wat bij voor kunt stellen, als je je nummers zo realistisch mogelijk wilt houden.

Wat echter vooral opvalt aan het album is het 'dertien-in-een-dozijn'-gehalte. Als je de cd in één keer achter elkaar beluistert, lijken alle nummers op elkaar. De stijl is overal gelijk, de drumpartijen zijn nagenoeg overal standaard (een willekeurig casio-keyboard kan deze voortbrengen) en geen enkel nummer springt eruit. Het enige verschil qua herkenbaarheid ligt in het feit dat er een aantal nummers wat bekender zijn doordat ze meer op de radio en in clubs worden gedraaid. Dit is bijvoorbeeld het geval met het nummer Mighty Fine, wat zijn eerste single was. Ook Like That, zijn tweede single, zal voor sommigen wat bekender in de oren klinken.

Jay Colin

Op het album hebben een aantal artiesten hun bijdrage geleverd. Zo is er het nummer Destiny dat samen met Berget Lewis wordt uitgevoerd. En ook onze Idol Boris tekent voor een song samen met Jay, Monkey Of My Back. Het totaal levert dan een cd op met veertien tracks (eigenlijk dertien, want de eerste twee zijn hetzelfde nummer, de één alleen wat korter dan de ander, vijftig seconden versus ruim anderhalve minuut). De hele cd inclusief hoes moet vooral een Amerikaanse uitstraling hebben, zo lijkt het. Jammer, want waarom verloochenen dat je gewoon een Amsterdamse jongen bent. Het album is te plaatsen in een aantal genres: Soul/R&B/Hiphop - hiphop/rap. Dit is misschien ook wel erg breed voor een eerste cd. Het is jammer, maar debuutalbum van Jay Colin is niet opvallend.

Label CNR Music Datum: 17 september 2007