DVD: Grandma's Boy

Iedereen kent ze wel: van die types die eeuwig jong blijven. Maar dan niet op de positieve manier, nee, ze zijn altijd blijven hangen in de puberjaren. Het vooroordeel dat gamers altijd van die eeuwige puberige nerds zijn, is natuurlijk onterecht. In Grandma's Boy wordt het vooroordeel gebruikt als basis voor een film over gametester Alex. De film is nooit in de Nederlandse bioscopen te zien geweest, maar is nu uitgebracht op dvd.

De gamewereld is in sommige landen groter dan de filmindustrie. Recent nog wist het nieuwe spel Halo 3 in één dag maar liefst 170 miljoen dollar op te brengen. Geen wonder dat de druk om vernieuwend te zijn in de spelletjesindustrie groot is. De ontwikkeling van een spel kost veel tijd en geld. En als een spel wordt ontwikkeld, dan zijn er natuurlijk ook fanatieke gamers nodig om het spel te testen op bugs en speelbaarheid. In Grandma's Boy zien we Alex (Allen Covert). Hij is 35 jaar en hij is spelletjestester bij Brainmaniac. Alex woonde tot voor kort samen met een vriend, maar die blijkt de maandelijkse huurbijdrage uit te hebben gegeven in een Thaise massagesalon. Het geld is verwipt, waardoor ze op straat komen te staan. Hij mag tijdelijk bij een collega en diens moeder komen logeren. Als hij de eerste nacht per ongeluk ejaculeert over de vrouw des huizes moet hij weer op zoek naar een nieuw adres en hij komt uit bij zijn oma. Die woont samen met twee oude taarten, maar op zijn werk refereert hij naar de dames als drie blonde sletten die niets anders doen dan porno kijken. De toon is gezet en alle ingrediënten worden verzameld voor een echte 'lach-of-ik-schiet' komedie.

Voor de makers van Grandma's Boy was het waarschijnlijk lastig om hun hoofdpersoon respectvol belachelijk te maken. Immers, hun onderwerp ligt -gezien de humor- waarschijnlijk angstaanjagend dicht bij hun doelgroep. Door de personages als karikaturen neer te zetten, heeft men weten te voorkomen dat de kijkers zich aangesproken voelen. Het maakt het verhaal weinig geloofwaardig, maar de humor lijdt er zeker niet onder. Je moet wel tegen een hoop grappen over seks, wiet en vrouwen kunnen, maar als je daar van houdt, zit je bij Grandma's Boy zeker goed. Het acteerwerk is vrij wisselend, maar je leeft makkelijk mee met de sukkelige Alex en valt al snel voor diens knappe baas Samantha (Linda Cardellini).

Grandma's Boy is anderhalf uur onzin op een dvd. De karikaturale personages voldoen aan allerlei vooroordelen en lijken vrijwel geen gêne te hebben. Het resultaat is een film boordevol grappen over seks, drugs en gamenerds, waarvan zeker de helft ook daadwerkelijk grappig is. Grandma's Boy is niet origineel, vernieuwend of continu onderhoudend, maar de film is bij vlagen grappig en het verhaal zit best leuk in elkaar. De extra's op dvd zijn de moeite niet waard, maar de film is zeker geschikt om eens te huren.

Label: A-film Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: