DVD: Goal II - Living the dream

Met de serie Footballers Wives werd al eens een poging gedaan om zowel mannen als vrouwen warm te maken voor een serie over voetbal. Met een mix van sport en soap kregen de producenten inderdaad kijkers van beide doelgroepen. Met de film Goal! werd eenzelfde poging ondernomen. Een film over een jonge, knappe voetballer, die niet alleen moet leren omgaan met zijn nieuwe rijkdom en knappe dames, maar ook nog eens voetbalt met de groten der aarde. De film is onderdeel van een drieluik en sinds kort is ook het tweede deel uit op dvd: Goal II - Living the Dream.

In de eerste film was te zien hoe de jonge Mexicaanse voetballer Santiago Munez (Kuno Becker) wordt gescout door de Engelse club Newcastle United. Hij laat huis en haard achter en vertrekt naar het regenachtige Engeland. Daar moet hij concurreren met voetballers die hij alleen kende van televisie. Daarnaast leert de jongen een totaal nieuw leven kennen. Het tweede deel, Goal II, begint direct met een droomtransfer. Real Madrid, dat gecoacht wordt door de Nederlander Rudi van der Merwe (Rutger Hauer), heeft het zwaar. Om de slechte resultaten een halt toe te roepen wordt Santiago naar Madrid gehaald. Uiteraard maakt hij daar deel uit van een compleet ander team, maar één speler kent hij al: Gavin Harris (Alessandro Nivola). Die introduceert hem in een totaal nieuwe wereld: nog meer exclusieve feestjes, snelle auto's en verleidelijke vrouwen. Zijn Engelse vriendinnetje, dat vanwege haar werk in Newcastle moest blijven, ziet hij alleen nog in de weekenden. Het komt zijn relatie en gemoedsrust niet ten goede, zeker niet als er ook nog eens een jongetje claimt zijn broertje te zijn.

Waar de makers van de Goal-trilogie in de eerste film duidelijk nog oog hadden voor zowel de mannelijke als vrouwelijke kijker, lijkt hier vooral het vrouwelijke publiek te worden bediend. We zien namelijk amper de mooie moves en prachtige sfeerbeelden zoals in het eerste deel, behalve aan het eind van de film. De nadruk ligt in Goal II veel meer op de romantische en dramatische kant van de carrière van Santiago. Jammer, want het is de makers niet gelukt om daar een mooi één-tweetje van te maken. Zeker in het eerste uur sleept het verhaal zich voort. Daarnaast krijgen we amper een bal te zien. Het is waarschijnlijk de bedoeling geweest om te laten zien dat succes een keerzijde heeft en dat topvoetbal best zwaar is, maar het komt er in dit geval niet echt uit. Gelukkig maken de mooie plaatjes, de knappe mensen en het leuke voetbaleinde het nog een beetje goed, maar er had zeker meer in gezeten.

Net als bij het eerste deel, bevat ook deze dvd weer een aantal extra's. Allereerst kun je een aantal scènes bekijken die niet of anders in de film te zien zijn. Daarnaast bevat de schijf een aantal bloopers (3 minuten) en een korte 'making of'. Tot slot staat er op de dvd een commentaartrack, waarin zowel de regisseur als de producent uitleg geven over de film. Alhoewel alle bekende features aanwezig zijn, bevatten ze helaas maar weinig interessant materiaal.

In Goal! stond het voetbal centraal en was er daarnaast aandacht voor romantiek en een snufje drama. In het tweede deel lijkt het voetbal naar de achtergrond te zijn verdwenen en is de carrière van Santiago veel minder flitsend in beeld gebracht. De film boet daarmee flink in aan vaart en dat maakt het geheel een stuk minder leuk dan het voorgaande deel. Het is te hopen dat men het derde deel weer een stuk sprankelender maakt, want dit deel maakt een slechte invalbeurt.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: