Film: Knocked Up

In de Verenigde Staten was het de zomerhit van het jaar: de komedie Knocked Up, van de hand van Judd Apatow (40 Years old Virgin, Evan Almighty). Volle zalen trok deze film waarin Katherine Heigl, de blonde schone uit Grey’s Anatomy haar grootste rol tot nu in speelt. En de verwachting is dat deze Simon-achtige komedie het in Nederland minstens zo succesvol zal gaan doen.

Ambitieloos versus Ambitieus
Seth Rogen is Ben Stone, een ambitieloze levensgenieter die samen met zijn huisgenoten maar moeilijk afscheid kan nemen van zijn jeugd, en aan inkomsten probeert te komen door het opzetten van een baanbrekende website: “www.fleshofthestars.com”. Katherine Heigl speelt Alison Scott, de vrouwelijke tegenpool van Ben. De mooie jonge vrouw staat een glanzende televisie carrière in het vooruitzicht en is meer met haar werk dan met zichzelf bezig. Na een avondje uit met haar zus Debbie (Leslie Mann) wordt ze wakker naast de corpulente Ben die zich nauwelijks kan herinneren of ze sex hebben gehad (“well, yes.”“awesome!”) laat staan of ze een condoom hebben gebruikt. Acht weken later is het duidelijk dat Alison zwanger is, en ze besluit het kind te houden. Een zwangerschap die ervoor zorgt dat de twee compleet verschillende persoonlijkheden Ben en Alison nader tot elkaar komen. Misschien een simpel verhaal, maar wel een verhaal dat door de makers uitgewerkt is tot een hilarische, ontroerende komedie. Ben probeert zich aan te passen, Alison doet haar best meer open-minded te worden. Maar de film wordt vooral gemaakt door de vele geniale bijrollen en de subtiele harde humor.

Seth Rogen en Katherine Heigl als Ben en Alison.

Bankhangen, Blowen en Beavershots
Om te beginnen zijn daar de huisgenoten van Ben. Jonah, Jason, Jay, Jodi en Martin zijn de bankhangende droogkloten die films afspeuren naar beavershots en full-frontals, gecombineerd met roken van enorme waterpijpen. De chemie tussen deze vrienden is geweldig, en de opmerkingen over Martin die een weddenschap is aangegaan om zich een jaar lang niet te scheren blijven leuk. Ook als je flauwe stonerhumor niet kan waarderen, dan blijf je wel lachen om de vele Star Wars grappen. Aan de andere kant zien we Alisons zus Debbie en schoonbroer Pete (Paul Rudd) worstelen met hun huwelijk. Paul Rudd kan zich op de borst kloppen voor een van de beste Robert de Niro-imitaties ooit. Ook zorgen Seth Rogen en Paul Rudd er voor dat er eindelijk eens een realistische paddotrip (in Las Vegas nog wel) naar het scherm wordt gebracht.