CD: VA - Sex, Drums & Rock 'n' Rave

Weer een cd van het label Resist Music, maar dit keer met muziek geselecteerd door Chris Roohan. Het thema is Sex, Drums & Rock ‘n’ Rave. De disc bevat nummers van artiesten die je in eerste instantie niet bij elkaar op één schijf zou verwachten. Bijvoorbeeld Midfield General, Bloc Party en Stakker. Dit kan een gouden combinatie zijn óf helemaal verkeerd uitpakken.

Sex, Drums & Rock ‘n’ Rave

De cd begint onrustig met een druk, schreeuwerig nummer van Midfield General. Pas halverwege het derde nummer, Gossip – Standing in the way of control (Soulwax nite version), komt het op gang. Na de hysterische vrolijkheid van The Futureheads wordt het alleen maar beter. Het nummer dat op de beste manier invulling geeft aan de titel is Whitey met Wrap it up. Dit is precies hoe Sex, Drums & Rock ‘n’ Rave moet klinken! De 4/4 beat, aangevuld met synths en scheurende gitaren is al geweldig; de stem van de zanger doet daar nog een schepje bovenop. Daarna komt een MSTKRFT remix van Bloc Party – Two More Years. De Bloc Party-stijl is gelukkig niet verloren gegaan. Dat komt vooral door de stem van Kele Okereke, maar de remixer heeft echt een puik stukje werk geleverd. Tegen het einde van de cd komt de nadruk meer en meer te liggen op rave. Dat geldt vooral voor Stakker Humanoid. Het is meer rave dan rock, maar deze plaat past hier perfect. Daarna is het de beurt aan een acid track. De 303 speelt de hoofdrol en scheurt er lekker op los. De mix wordt afgesloten met de breakbeats van Activ8 – Evapor8 (Disintigr8 Mix). Ook dit is een heerlijk nummer, met een staccato melodielijn en een sample van Strings of life. Zeker na het horen van die sample kan het niet meer stuk.

Op deze cd zijn maar twee mindere nummers te vinden. Dat is Nicky VanShe & Dangerous Dan – Around The World Again: een zouteloze remake van Daft Punk’s Around the world. Het tweede nummer is een cover van Benny Benassi`s Satisfaction door WhoMadeWho. De rest van de nummers zijn van uitstekende kwaliteit en dat maakt deze twee dan ook in een keer heel erg slecht.

Resist

De sound van dit verzamelalbum is het beste te omschrijven als electro clash. Het rockt als `n tiet en laat zien welke richting pop rock op had kunnen gaan als het de synthesizers omarmd had begin jaren `90. Het is verfrissend deze muziek op zo’n manier bij elkaar te brengen. Het is dan ook moeilijk hier niet enthousiast over te zijn!

Label: Resist Music Releasedatum: 24 september 2007