CD: VA - The World's Heaviest Drum 'n' Bass

The World’s Heaviest Drum ‘n’ Bass
Het label Resist Music, dat is opgerezen uit de as van het vroegere React, komt met The World’s Heaviest Drum ‘n’ Bass. De titel doet vermoeden dat het gaat om de harde variant van het genre, maar dat valt wel mee. Heaviest moet gelezen worden als Best. Deze driedubbel cd is een verzameling van de beste nummers van de laatste jaren. Het is de opvolger van het goed ontvangen The World’s Heaviest Dubstep, Grime & Bass. Die compilatie werd Compilation of the month in Mixmag, het toonaangevende dance blad.

De eerste schijf begint met een lang intro, maar als de beats er bij komen komt gelijk de vaart er in. Na wat standaard aandoende nummers komt John B – When I’m close to you. Een erg funky track, die heerlijk oldschool aandoet. Dàt is lekker! Daarna lijkt de mix wat duister te worden, maar Tech Itch v Kemai trekt het weer open met de vette synths van The calling VIP. Dit is een mooi hoogtepuntje, zo net over de helft van de cd. Het is duidelijk een voorbode van het laatste deel van deze mix. Het wordt iets te heavy voor de beginnende drum ‘n’ bass luisteraar. John B – The Gate is zelfs episch te noemen, maar gelukkig wordt er in de laatste twee platen weer wat gas terug genomen.

De tweede disc begint sinister, om gelijk daarna de beats los te laten. Vooral als de bass er later inhakt, gaat het goed los. Deze tweede cd scheurt er op los! Het is alsof je al slalommend met 300 kilometer per uur over een drukke snelweg raast. Dat blijft de hele cd zo: een echt rustpunt is niet te vinden. En dat is helemaal niet erg! Er wordt iets minder hard gescheurd na het eerste deel van deze mix, maar dat maakt het niet minder lekker!

De derde cd is duidelijk luchtiger dan de tweede en wat minder rauw dan de eerste. Dikke bassen zijn zeker aanwezig, maar de nadruk ligt meer op rollen en zuigen dan op scheuren. Het derde nummer, Sabre met These simple things, is erg open en heeft een relaxte vibe over zich. De beat in Breakage – So vain klinkt als glas dat breekt. In combinatie met de rollende bass geeft dat een heerlijk oldschool vibe! Wat later op de cd horen we nog wat jazz georiënteerde drum `n bass, maar dat is vanaf Drkstr vs. Instramental – The Chamber in èèn keer afgelopen! De beats zijn wat harder en de muziek simpeler, gelukkig zit er hele vette break onder! De laatste tracks zijn weer bijzonder vriendelijk, waardoor we met een tevreden gevoel de eerste cd weer op kunnen zetten.

Resist

Een verzameling met geweldige nummers als deze wil je liever ongemixed hebben. Aan de andere kunt zullen de echte fans deze nummers al lang in hun bezit hebben. Het is een zeer goede compilatie en doet geen afbreuk aan de status die de serie verwierf met de eerste release. Het feit dat het een mix-cd is, maar dat er geen DJ vermeld staat in de credits doet vermoeden dat de mixen in een studio op de computer gemaakt zijn. Maar wat maakt dat eigenlijk uit? De trackselectie is subliem en dat maakt deze cd een aanrader voor iedereen die kennis wil maken met het genre, èn voor de mensen die de hoogtepunten bij elkaar willen hebben.

Label: Resist Releasedatum: 23 september 2007