CD: Allan Muller - Resting My Case

De naam Allan Muller zal de meeste lezers niks zeggen. Mij ook niet. Maar als ik er nou aan toevoeg dat Allan Muller de voormalig zanger/gitarist van Metal Molly was. Doet dat meer cymbaaltjes klinken? Ik mag hopen van wel.

Metal Molly heeft namelijk één van de mooiste en krachtigste albums der lage landen aller tijden voortgebracht: Surgery For Zebra. Vlijmscherpe indierock uit het Zutphen, Gemert of Kudelstaart van België: Tremelo. Het geheim zag ik in een interview voor de VPRO-televisie. Daarin vertelde de drummer waarom hij Metal Molly een verademing vond: 'ik mag elk cymbaaltje slaan, gelijk ik wil'. Je moet van die Belgen houden, dan neem ik de Walen er voor lief bij.

Was Surgery For Zebra rock met het bit tussen de tanden, latere albums van Metal Molly bedienden zich van een fijnmaziger idioom. Meer pop dan rock, meer frivool, en vooral meer subtiel. Allan Muller sluit hier naadloos bij aan op zijn soloschijf. Op Resting My Case barst het van de subtiele arrangementjes. Het geluid is gitaargeoriënteerd, het had zo op Excelsior Recordings uitgebracht kunnen worden.

Opgewekte frisse popliedjes zijn het. Neem nu 'If it's good for you, it's good for me'. De bas knort vrolijk de deun, Allan Muller zingt er licht nasaal (of is het wat anders wat intrigeert?) overheen, een karakteristieke break en tempowisseling,.... en daar gaan we weer. Perpetuele, eindeloze muziek.

Feelgoodmusica, knapperig en fris. De volgende song, 'The ligths go out' is dan weer trager, en meer gedragen. Zo zit er voldoende afwisseling in het album, en zijn de krap veertig minuten sneller om dan je er erg in hebt. Zonder echte uitschieters weliswaar, van een constante hoge kwaliteit.

Hoor ik nou in 'Resting my case' de geniale gitaarlicks van Eric van Dijsseldonk (o.a. Smalltown Romeos). Nee, dat zal verbeelding zijn, maar eerlijk: het had zomaar gekund. Ik weet niet wat Allan Muller precies doet. Dat wist ik ook niet bij Metal Molly, en ook op Resting My Case geeft hij zijn geheim niet prijs. Maar het klinkt waanzinnig compact, en ook zonder extreme frivoliteiten pakt het je bij de oren.

Label Rough Trade / Monobrow Datum: 9 september 2007