CD: Omar Santana - No Mercy

De Amerikaanse hardcore producer Omar Santana brengt twee cd`s met eigen producties en remixes hiervan. De labelbaas van H2OH Recordings is al bijna twintig jaar actief als producer en hij heeft een lange lijst releases op zijn naam staan. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Omar Santana - No Mercy

Tijdens het beluisteren van de eerste cd word je weggeblazen. Wat is dit goed zeg! Een muur van geluid knalt uit de speakers. De sound is massief, bombastisch en meeslepend. Tegenwoordig is het moeilijk om goede samples te vinden zonder in herhaling te vallen. Omar Santana heeft hier duidelijk geen last van. Hij gebruikt lekkere samples die echt iets extra`s geven aan de nummers. De tracks zijn hard, maar zitten goed in elkaar. Er zit vaart in en het wordt niet eentonig. De gebruikte melodieën zijn zeer oké en de flow in z`n nummers is erg goed.

De tweede cd valt wat tegen. Misschien dat een dubbelalbum ook wat veel van het goede is. Het niveau van de eerste cd wordt zeker niet gehaald. De nummers zijn eigenlijk alleen maar hard en het klinkt vaak inspiratieloos. De kick wordt hier duidelijk gehaald uit het produceren van een zo hard mogelijk geluid. Niet uit lekkere ritmes of pakkende melodieën. Deze tweede disk is saai en het is duidelijk dat de inspiratie op is. De uitzondering, er is er altijd één, is het nummer “World Domination”. Halverwege worden de beats ingeruild voor een drum `n` bassbreak, waardoor je ineens weer wakker schiet. Dit hoor je niet vaak meer bij hardcore producers. Helaas slaagt hij er niet in om de break op een fatsoenlijke manier te integreren in de rest van het nummer, waardoor ook deze track uiteindelijk tegen valt. Jammer.

Omar Santana

Het is duidelijk dat de eerste cd de beste is. Op die schijf staat voldoende kwaliteit om dit dubbelalbum aan te schaffen. De rommelige tweede disc is dan ook het best te beschouwen als een extra. Deze release is misschien weinig vernieuwend binnen het genre, maar het is wel bet beste in dit genre.

Label: H2OH Recordings Releasedatum: 1 september 2007