Boek: Mary Nickson - Het Eilandhuis

Van de hand van deze auteur verscheen eerder in het Nederlands Het Venetiaanse Huis. Ook in het Engels komt Mary Nickson niet verder dan een boekenlijst van twee titels. Mary Sheepshanks echter heeft een mooi rijtje boeken op haar naam staan en ook een handjevol dichtbundels. Mary mag beide lijsten onder elkaar plakken, want ze schrijft zowel onder haar meisjesnaam Nickson als onder haar huidige naam Sheepshanks. Het is wel begrijpelijk dat ze teruggrijpt naar de naam waarmee ze geboren is. Lees eens tien keer hardop 'Sheepshanks' en pak dan een slabbetje.

Gekeuvel
Het plot van de damesroman: men wordt verliefd en leeft nog lang en gelukkig. Ok, het is wat flauw om deze review daar te laten eindigen. Auteur Nickson is ook in staat tot oeverloos, doch gezellig gekeuvel, dus we blijven hier fijn in stijl. Het Eilandhuis gaat over een paar personages die op een schrijfcursus met elkaar in aanraking komen. Louisa is de vrouw die op zoek is naar meer in het leven en Marnie is op zoek naar duidelijkheid over jeugdgeheimen. Beiden voelen zich aangetrokken tot Christopher Piper, een mannelijke cursist, die niet zijn hele levensverhaal durft te vertellen en daar een erg goede reden voor heeft. Maar niet getreurd, al deze ellende en onzekerheden bieden een goede voedingsbodem voor de liefde.

Gezellige familieroman
Het is natuurlijk niet aardig om een boek voor de hele bevolking af te schrijven. Mary Nickson heeft zeker fans. De liefhebbers van haar eerdere boek Het Venetiaanse Huis zullen ook deze roman kunnen waarderen. Als je niets meer verwacht dan een gezellige familieroman met een aantal ontluikende liefdes, persoonlijke drama's en zakelijke successen is dit een prima leesboek. Het is geenszins slecht geschreven, maar wel in een wat behouden en soms zelfs truttige stijl. Het plot is flinterdun, waarbij alleen de jeugdgeheimen van Marnie nog een tikje verdieping bieden. Het hele liefdesgebeuren is mierzoet en te voorzien vanaf ongeveer de eerste pagina. Als je denkt dat dat voldoende is, is dit een prima aanschaf.

Uitgever: Uitgeverij Boekerij ISBN: 978 90 225 4716 8 Pagina's: 351