CD: Dj Porny - Porny People

Debutant
Dj Porny alias Marvin KuijsMet het nummer 'Me so Horny' debuteerde Marvin Kuijs alias DJ Porny in de hitlijsten van Nederland. Dit was de tweede jumphit in de Top-40, de eerste was 'Frozen Flame' van Jeckyll & Hyde. De hoogste notering was plaats zeven, en stond in totaal zeven weken genoteerd. Vooral bij het wat jongere jump-publiek was dit nummer al meteen populair.

Echter, er was nogal veel kritiek op het nummer door de Australische Zennique. Zij vond dat Marvin Kuijs haar nummer 'If You Like Pussy Put Your Hands In The Air' heeft misbruikt. Na mijn nadere inspectie van haar nummer kan ik eigenlijk maar tot één conclusie komen: het nummer is van begin tot het eind hetzelfde als 'Me so horny', los van de teksten dan. Natuurlijk weet ik niet wat er is afgesproken, misschien is het eenzelfde conflict als met het nummer 'Dragostea din tei', maar de originaliteit van 'Me so horny' valt nu zeker te betwisten.

Het album
Het album 'Porny People' van zijn label '8ball music' zit in een aanstekelijk geel hoesje met daarop het “jumpende mannetje”. Hierop staan 10 nummers met een extra 4 remixes en 4 filmpjes. Uiteraard staan de twee bekende nummers 'Me so horny' en 'Je t'aime Porny' er ook op. Al luisterend naar de songs schiet me één vraag met hoofdletters te binnen: “Waarom heeft dit album de stempel 'Jump' gekregen?”. Het enige antwoord dat ik tot op heden kan geven, heeft een commerciële achtergrond: Verkoopcijfers!
Album: Porny People
De nummers zijn vrolijk, opzwepend en hebben vaak een makkelijk te onthouden tekst en melodie. Vooral 'Je t'aime Porny' heeft een hoog zomerhit-gehalte. Het derde nummer 'Hands Up' is al een tikje harder en sneller, maar ook hier voeren felle “strings” de melodie aan. Een leuke en erg goede cover van 'Have you been ever mellow' is hier ook te vinden, als je een beetje nostalgie zoekt. 'The Porny Song' heeft een Frans aandoende stijl, origineel! De rest van de nummers zijn meer van hetzelfde: een Dancekick, als “vocal” een bewerkte stem van Porny(?), en steeds dezelfde “hits” als melodie, die me niet echt kunnen bekoren. Ik heb dan ook niet één jumpnummer kunnen ontdekken. Ook al had ik bij 'Hands up' goede hoop: dit werd al snel de grond in geboord.

Je kan merken dat Dj Porny graag werkt met één soort stijl klanken, en overal een typische opbouw heeft. Heel vrolijk en makkelijk te onthouden: precies de kenmerken van een zomerhit. Het mag duidelijk zijn dat Porny ook eens voor andere digitale instrumenten en effecten zou moeten kiezen. Het is jammer dat men voor het geld wilde gaan: een Jump-label geven aan een album dat puur Dance is, alleen omdat Jumpen hip is. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde jumper hiervan dan ook over zijn nek gaat. Het oordeel is dan ook: een leuk Dance-album met een redelijk debuut. Volgende keer moet Porny niet zeuren over Jump, want dat kan deze Dj niet maken. Met zijn blik op de dance-scene komt hij er wel. Als dan de nummers iets origineler zijn, zou het me niet verbazen als Kuijs wat vaker bezoeker werd van de top-40. Potentie is er in ieder geval voor deze Dj wel.

Label 8ball music Datum: 10 augustus 2007 Waardering: