CD: Atreyu - Lead Sails Paper Anchor

Met een naam die oorspronkelijk uit 'Neverending Story' is geplukt denk je niet meteen aan een metalcore/hardcore band. Toch was Atreyu dat wel, tenminste ten tijde van hun eerste twee albums. Het derde album gleed af naar een wat rustiger vaarwater en nu, een jaar later, ligt de opvolger in de haven. Klaar voor de vaart. Wat zal het worden, een onstuimige oceaan of een dobbertochtje over de plassen in de polder.

Naar aanleiding van de titel, Lead Sails Paper Anchor, zou je zeggen dat het schip geen 25 knopen meer gaat halen. Ook na de eerste luisterbeurt is het duidelijk dat het roer is omgegooid. En gerechtvaardigd, vindt zanger Alex Varkatzas: ze doen wat ze zelf willen en goed dunken, zonder meer naar de stuurlui aan wal te luisteren. De koers ligt niet meer op rauwe metalcore, volgestouwd met screams en dikgedrukte solo's. De stroming leidt Atreyu naar een plek waar bands als Taking Back Sunday, Bullet For My Valentine, Hawthorne Heights en Lostprophets voor anker liggen. Weg van het geschreeuw en de bulderende golven met schuimende koppen.

Liefhebbers van 'The Curse' kunnen dit album letterlijk laten varen want ondanks het lood in de zeilen is de metalcore nogal wat verminderd. Het eindresultaat is een toegankelijker en cleaner album, waar nog wel de jaren tachtig en trash metal overheersen maar waarop tevens meerdere invalshoeken naar voren komen. Het gebruik van trompetten, piano, opera vocalen, turkse saz en een pedal steel gitaar zal menigeen verbazen. Het verliezen van de erg wilde haren is niet per se een negatief punt. De eerste single 'Becoming The Bull' is bijvoorbeeld een intense stormram als opener, met stampende beats en snerpende gitaar. 'Doomsday' toont op monstermetalwijze de opgekroepte frustraties van de zanger na het overlijden van zijn opa terwijl hij op tournee was. De grove veranderingen liggen echter bij tracks als 'Falling Down' die gespekt zijn met blazers en harmonische vocals. Ook de balade 'Lead Sails (and a paper anchor) die altcountry vermengt met hardrock, lijkt van een andere kapitein. Met tracks als 'Blow' en het politiek getinte 'Can't Happen Here' trekt Atreyu de muur van geluid nog wel weer een stuk omhoog. Een lekkere intense cd voor de schippers die van meer commerciële en makkelijkere metalcore houden, maar de ruige zeevaarders zullen vanaf hun kraaiennest moeten uitkijken naar een ander schip.

Label Roadrunner Records Datum: 27 augustus 2007 Waardering: