Theater: Fura Dels Baus - Imperium

Fura Dels Baus - ImperiumHet theaterseizoen is weer van start gegaan. Het vernieuwde Parktheater in Eindhoven, voorheen gewoon bekend als de Stadschouwburg, opende met de voorstelling Imperium van Fura Dels Baus. Deze experimentele dansgroep draait al een aardig tijdje mee en is voor het grote publiek voornamelijk bekend van de indrukwekkende openingsceremonie van de Olympische Spelen in Barcelona van 1992. Totaaltheater, zoals het zo mooi heet. Waar het op neer komt is dat het publiek zo veel mogelijk actief wordt betrokken bij de voorstelling. Dus niet op z’n Hollands braaf op stoelen zitten te kijken naar drummende smurfen, maar een lege zaal waar eigenlijk het straattheater binnen is gehaald. De voorstelling is de eerste theaterproductie in Nederland die een kijkwijzer mee kreeg van twaalf jaar. Voor zover bekend de eerste theatervoorstelling met zo'n rating. Er werd zelfs gesproken over 16 jaar, vanwege het naakte geweld. Dat beloofde wat!

Bij binnenkomst was de zaal schaars verlicht, het publiek stond verspreid door de zaal. Hier en daar hing al een flinke dranklucht van de vrijdagmiddagborrel. Er klonken wat organische geluiden - ook uit de geluidsinstallaties - en in de hoeken van de zaal stonden piramideachtige stellages, verder niets. Plots een paar knallen en liepen er acteurs met een flinke lamp zwaar in paniek door de zaal. Door het publiek inderdaad, met als gevolg dat iedereen chaotisch om zich heen bleef kijken. Geen idee waar het volgende ging gebeuren, de lichtstralen maakten de onrust alleen maar groter. Uiteindelijk bleek het te gaan om een terroristische aanslag, al was het bijbehorende vuurwerk door de brandweer verboden. Geheel op z'n Nederlands en tot woede van de regisseur die dat nog niet eerder had meegemaakt. Langzaam ontwikkelde de show zich tot de reden van de genoemde leeftijdsgrens. Op een stellage leefde een decadente vrouw zich uit met een fles drank, een ander hing aan een stellage flink te schreeuwen. Op een derde stellage echter, stonden twee dames en hing iemand aan een touw. Plots kwamen er twee beulen op de eerste twee stellages en op bevel van de dames werden de twee vrouwen gedood. Zelf pakten ze wat cellofaan om de vrouw op hun stellage te verstikken.

Een stukje van een eerdere uitvoering van Imperium.

Deze twee Amazones waren duidelijk aan de macht en sloegen er lustig op los. Gelukkig niet op het publiek. Men bleef echter niet gespaard tot passief toekijken. De constructies uit de hoeken werden door de zaal verplaatst, waardoor het publiek ook in beweging moest komen. Helaas werd dat niet door iedereen goed begrepen. Aan de ene kant droeg dat wel bij aan het paniekgevoel omdat je geen kant op kon, maar anderzijds vooral een bron van ergernis vanwege het passieve gedrag van een deel van de toeschouwers. Zo volgden enkele scènes elkaar op, waar de machthebbers werden onttroond en vervangen door anderen die uiteindelijk zelf streden om de macht. Tot de dood er op volgde. Inderdaad, een flinterdun verhaal dat het vooral moest hebben van de confrontatie. En juist dat viel dus ondanks de leeftijdsgrens Fura Dels Baus - Imperiumnogal mee. Wie schrikt er nu nog van een paar tieten? Het meeste werd er nog gevreesd voor wat meel of water op de nette kleertjes. De opeenvolgende scènes bleven daarom als los zand aan elkaar hangen. Losse korrels die niet zouden misstaan als straattheater.

Oh, nog een ding, de geziene voorstelling was de première. En dat betekende genodigden. Mensen in pak. Alsjeblieft, blijf de volgende keer thuis, geef de kaartjes aan je kinderen of ga gewoon borrelen met je relaties als ergens een voorstelling is zonder stoelen. Misschien is de beoordeling van twee sterren wat gekleurd door de standbeelden die zelfs de toneelknechten irriteerden, maar ook dat hoort wel bij het plezier dat je aan zo’n show beleeft. Misschien hoort zoiets in Nederland dus toch gewoon thuis op straat of op een festival als Lowlands en is het zelf betitelde cultuurminnend Nederland toch niet zo vooruitstrevend als het zelf graag doet geloven. De show is nog tot en met 9 september te zien.

Locatie Parktheater Eindhoven Datum: 31 augustus 2007