Film: The Bourne Ultimatum

Jason Bourne (Matt Damon) is back! Dat zullen we weten ook: in Amerika heeft The Bourne Ultimatum, de derde en laatste film uit de Bourne-reeks, in één weekend 70 miljoen dollar opgeleverd. Niet geheel zonder reden.

Een stukje geschiedenis
Voor de mensen die de laatste vijf jaar onder een steen hebben geleefd: de Bourne-trilogy begon met The Bourne Identity, waarin Jason Bourne lijdt aan geheugenverlies. Hij gaat op zoek naar antwoorden, wie is Jason Bourne? In deel twee, The Bourne Supremacy, wil Jason wraak nemen op wat hem is aangedaan.
In The Bourne Ultimatum gaat Jason verder, hij wil de zoektocht afsluiten en verder gaan met zijn leven.

Reis rond de wereld
De film begint waar het tweede deel eindigde: in Moskou. Vanuit Moskou komt Jason terecht in Londen, waar journalist Simon Ross (Paddy Considine, Hot Fuzz) onderzoek doet naar Jason en "Blackbriar", een geheime organisatie van de CIA. Hierdoor krijgt Jason de CIA onder leiding van Noah Vosen (David Strathairn, Good Night and Good Luck) achter zich aan, die hem dood wil hebben voordat Jason zich dingen gaat herinneren.

Jason komt erachter dat Simon's bron Neal Daniels is, een CIA-agent. Hij is gestationeerd in Spanje, maar als Jason daar aankomt is Daniels daar niet meer. Wel is er oude bekende Nicky Parson (Julia Stiles), zij vertelt Jason dat Daniels naar Marokko is gevlucht. En dus gaan we vanuit Spanje verder naar… juist. De CIA heeft huurmoordenaar Desh (Joey Ansah) ingezet om eerst Daniels te vermoorden en daarna Jason. Maar Jason is uiteraard niet te pakken en hij komt terecht waar alles ooit begon en ook zal moeten eindigen: de straten van New York.

And… Action!
De film zit vol met spectaculaire achtervolgingen, met als hoogtepunten de scène in het overvolle Waterloo Station in Londen en de stoere Jason op een motorfiets door de smalle straatjes van Marokko. Ook zitten er weer de nodige vechtscènes in, zonder hi-tech speeltjes, maar gewoon met de blote vuist, zoals het hoort. De snelle, gevatte dialogen mogen ook zeker niet ontbreken.

Stoere achtervolgingen en vechtscènes, mooie locaties, snelle dialogen: is er ook nog iets negatiefs over deze film te zeggen?
Ok, om dan toch ook even een minpuntje te noemen: regisseur Paul Greengrass staat bekend om zijn vele gebruik van de handheld camera. Dit heeft soms tot gevolg dat het camerawerk erg wild wordt, en daardoor moeilijk te volgen. Er is een vechtscène in de badkamer van een klein huisje in Marokko, wat een erg mooie scène is, maar doordat de camera zo wild beweegt, is het erg lastig om te volgen, en dat is jammer.
Ook zitten er momenten in die niet erg geloofwaardig zijn. Maar het moge duidelijk zijn dat dit een actiefilm is, en dat het realisme op sommige momenten ver te zoeken is.

Drie maal is scheepsrecht
In het seizoen van de threequels (Spiderman 3, Pirates of the Carribean: At Worlds End, Shrek the Third, Ocean's Thirteen) is deze film toch zeker wel de beste. Sterker nog, The Bourne Ultimatum is misschien wel de beste film uit de Bourne-trilogy. En dat heeft Paul Greengrass, in een tijd van teleurstellende en geldkloppende vervolgfilms, erg goed gedaan.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 13 september 2007
Kijkwijzer: Waardering film: