DVD: The Proposition

Sinds kort is de betrekkelijk onbekende western The Proposition in de Quality Film Collection-serie uitgebracht. De openingsscènes zetten direct de toon: de kijker is getuige van een heftige en bloedige shootout. Wanneer de rook van de eerste confrontatie in het negentiende-eeuwse Australië is opgetrokken, wordt de outlaw Charlie Burns (Guy Pearce) een bizar voorstel gedaan. Hij kan zijn jongere broer van de galg redden als hij de derde broer, Arthur (Danny Huston), opspoort en om het leven brengt.

Arthur Burns is extreem gewelddadig en verantwoordelijk voor een aantal brute misdrijven. Als gevolg durft geen enkele politiefunctionaris of premiejager hem te benaderen. Toch gaat Charlie akkoord en als gevolg gaat hij op jacht. De deal blijkt echter niet zo uit de verf te komen als verwacht: de broers en captain Stanley (Ray Winstone) krijgen te maken met de vergaande gevolgen van het voorstel.

Outback
The Proposition - geschreven door songwriter Nick Cave - werd gefilmd in de schitterende desolate Australische outback. Het jaar is ergens rond 1880 en we zien hoe Britten en Ieren flink hun best doen om van Australië hun eigen Wild West te maken: de inheemse bevolking wordt onderdrukt en conflicten worden met behulp van drank en/of wapens opgelost. De film ademt continu een geweldige authentieke sfeer, begeleid door een mooie en toepasselijke soundtrack.

De beelden zijn geweldig en de emoties van de karakters enorm herkenbaar. Als kijker ben je getuige van de innerlijke strijd die de diverse karakters doormaken. De prestaties van met name Guy Pearce en Ray Winstone zijn indrukwekkend. De gemengde gevoelens van hun personages worden door de mannen perfect uitgebeeld. Al snel wordt duidelijk dat velen er een dubbele agenda op nahouden, net als in het echte leven.

Gewelddadig
The Proposition is bij vlagen erg gewelddadig. Als je niet tegen bloed kunt, dan kun je deze film beter overslaan. Nergens is het geweld echter 'over the top': alle scènes komen realistisch en geloofwaardig over. Alles draagt bij aan het gevoel dat het er in die tijd 'down under' niet prettig aan toe ging.

De dvd maakt gebruik van een Dolby Digital 5.1-geluidsspoor, een DTS-track ontbreekt jammer genoeg. Er zijn ook nog een aantal documentaires en making-of's met aanvullende achtergrondinformatie op de dvd opgenomen. Uit deze docu's blijkt nogmaals hoeveel aandacht er aan de film met al haar details is besteed.

De re-release van The Proposition in de Quality Film Collection-serie is een uitgave die eigenlijk simpelweg niet gemist mag worden. Niet alleen de film is geweldig, ook de prijs is schitterend: voor een adviesprijs van ¤ 7,50 kun je dit pareltje niet laten liggen.

Label: A-Film Releasedatum: 16 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: