DVD: Fort Alpha - seizoen 2

Eerder dit jaar, in februari, werden de fans al blij gemaakt met het eerste seizoen van Fort Alpha op dvd. De release deed het meer dan uitstekend in de winkels, want er werden maar liefst meer dan 10.000 exemplaren verkocht. Genoeg redenen voor Bridge Entertainment om nu het tweede, en helaas ook gelijk het laatste, seizoen uit te brengen op dvd.

Het was bij het eerste seizoen wel duidelijk dat de TROS en de productiemaatschappij Fort Alpha een beetje als experiment zagen. Er was maar weinig budget beschikbaar, waardoor de opnames niet altijd even sterk waren. Het tweede seizoen is wat dat betreft een stuk beter; er zijn betere camera's gebruikt, er is zelfs sprake van belichting en ook het geluid is prima te verstaan. Qua cast zijn er in deze serie een aantal uitbreidingen, waarbij de meest bekende Daan Schuurmans is. Hij speelt in de serie de rol van Lars, een flitsende jongen die stiekem erg onzeker is en hoopt met een diefstal het hart van een meisje te veroveren. Ook komt er een veel oudere jongen in de klas, Michael, die over een duister verleden beschikt. Niet alleen zijn er nieuwe leerlingen verschenen, maar ook de focus van de serie is meer naar de leerlingen toe verschoven. Waar er in het eerste seizoen ook veel aandacht is voor de problemen van de leraren zelf, zijn ze nu veroordeeld tot een bijrol.

Het tweede seizoen van Fort Alpha is qua geluid en beeld dan wel beduidend beter, qua verhaal is de serie er zeker niet op vooruit gegaan. In het eerste seizoen werden negatieve verhaallijnen niet geschuwd en liep zeker niet alles goed af. De serie portretteerde de problemen van puberende scholieren treffend, al was het allemaal onder een vergrootglas. In de nieuwe serie loopt eigenlijk alles met een sisser af. Opgepakt wegens brandstichting? Binnen een paar dagen zit je weer op school. Anorexia? Eén spreekbeurt en je bent weer volledig op de goede weg. De charme van Fort Alpha is gebleven, maar het scherpe randje is er wel vanaf geslepen.

De release op dvd is vergelijkbaar met de release van het eerste seizoen. Er zijn tien afleveringen verspreid over drie dvd's en de uitgave moet het helaas doen zonder extra materiaal.

Voor de fans biedt de release van het tweede seizoen een mogelijkheid om nog eens te genieten van de avonturen van Havo 4B op het Alpha College. De dvd's kosten minder dan vijftien euro en dat is een keurige prijs voor een heel seizoen. Nu is het nog wachten op de (Nederlandse) release van Finals en Heartbreak High.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 12 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.