DVD: Ghost Rider

Voor Nicolas Cage was het een hele eer om gevraagd te worden voor de hoofdrol in Ghost Rider. Nu speelt de Amerikaan wel vaker grote rollen in kaskrakers, maar tegen deze prent kon Cage zeker geen "nee" zeggen. Hij is namelijk fan van de Marvel-comics over de vlammende Ghost Rider, zelfs zo erg dat hij er een tatoeage van heeft. De film bracht in de eerste twee weken in de Amerikaanse bioscoop meer dan 80 miljoen dollar op, maar kreeg in Nederland weinig positieve kritieken. De film is nu als extended editie, met twee disks, op dvd verschenen.

Met de vlam in de pijp...
Johnny Blaze (Nicolas Cage) is een alom gevierde stuntman die met zijn motor de meest gekke stunts uitvoert; hij is voor niets bang. Het lijkt alsof Johnny onsterfelijk is en dat komt door een invloed van buitenaf. In zijn jeugd heeft Johnny namelijk een pact gesloten met de duivel: in ruil voor zijn ziel genas de duivel Johnny's vader van kanker. De duivel is echter nooit te vertrouwen en nog geen dag later komt de net genezen vader om het leven. Johnny liet alles achter zich en vertrok richting horizon. Zo'n twintig jaar later komt de duivel terug en wordt duidelijk waarom hij Johnny altijd heeft beschermd: hij heeft Johnny nodig. Blackheart, de zoon van duivel Mephistopheles, wil zijn vader van de troon stoten en een hel op aarde creëren. Mephistopheles ziet in Johnny de ideale kandidaat om te veranderen in de Ghost Rider, een motorrijdend skelet dat over bijzondere krachten beschikt. Hij moet de strijd aangaan met Blackheart en als hij wint, krijgt hij van Mephistopheles zijn ziel terug. Oh ja, er is ook nog een romantisch onderonsje tussen Johnny en een oude vriendin, Roxanne (Eva Mendes)

Flitsende beelden, matig verhaal
Dat Nicolas Cage fan is van de Ghost Rider blijkt wel uit de wijze waarop hij zijn rol heeft neergezet. Hij zet het dilemma van Johnny goed neer en hangt nergens de overdreven held uit. Ook aan de rol van Peter Fonda als Mephistopheles wordt met verve invulling gegeven. Daarnaast zit de film boordevol met spectaculaire actiescènes en vliegen de vonken bijna letterlijk van je scherm als de Ghost Rider zelf in beeld komt. Toch kent de film ook een aantal flinke zwaktepunten. Zo zijn sommige actiecènes behoorlijk chaotisch en is door het gebruik van donkere tinten niet altijd alles even goed te zien. De romantische zijweg die door Cage en Mendes wordt bewandeld, is vrijwel volledig irrelevant voor het verhaal en hangt er eigenlijk maar een beetje bij. Dit geldt ook voor een aantal scènes waarin Johnny zich ophoudt op een kerkhof. Een goed verhaal zou zichzelf moeten vertellen, maar in Ghost Rider moet iets te veel worden uitgelegd.

Uitgebreid, te uitgebreid
De release op dvd bestaat uit twee disks, waarbij de tweede schijf volledig is gevuld met extra's. Het gaat daarbij vooral om documentaires over het maken van de film en over de oorsprong van Ghost Rider. Tevens is er een korte animatiefilm op de schijf geplaatst, waarin je als kijker een soort preview van de film krijgt. Op de eerste schijf vind je twee commentaartracks. Eentje met de producent en eentje met de regisseur en de verantwoordelijke voor de special effects. Vooral die laatste is interessant, vanwege de uitleg over het creëren van de brandende Ghost Rider. Voor de extra's op de tweede schijf heeft Sony blijkbaar gedacht dat de hoeveelheid de kwaliteit wel zou goedmaken. Bijna anderhalf uur aan 'making of' is wel erg veel van het goede, zeker omdat het ook makkelijk in een half uurtje had gekund. De features over de originele Marvel-comics zijn zeker voor de fans de moeite waard, maar ook hier geldt dat men wel erg veel moeite heeft gedaan om de tijd te vullen.

Ghost rider is een visueel spektakel, maar het verhaal is flinterdun. Alhoewel de cast en de special effects uitstekend zijn, voorkomt het verhaal dat de film een echte topper is. De release op dvd is vrij uitgebreid, maar kwalitatief vallen de extra's eerlijk gezegd een beetje tegen. Ben je fan van de comics, Nicolas Cage, motoren of Eva Mendes? Neem de dvd dan een keertje mee uit de videotheek.

Label: Sony Home Entertainment Releasedatum: 2 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: