CD: Vashti Bunyan - Some Things Stick In Your Mind

Vashti Bunyan (1945), bij velen zal deze naam geen belletje doen rinkelen. Zo ook niet bij mij in eerste instantie. Het album Some Things Stick In Your Mind is een goede kennismaking met deze singer-songwriter (hét woord in 2007). De release moet volgens de cover twee schijfjes bevatten. Echter, de tweede disc zit er niet bij en daar kan ik dan ook geen oordeel over geven. Ik beperk me dus tot de eerste cd; deze bevat twee singles uit respectievelijk 1965 en 1966, die onder Decca zijn uitgebracht. Verder tref je er wat zogenaamde 'homerecordings' aan, evenals drie nooit eerder uitgebrachte singles. Een aparte verzameling kun je het dus wel noemen.

Authentiek
Het album kenmerkt zich vooral door het authentieke geluid dat je er gratis bij krijgt; de ruis van de bandopnames. Het maakt dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe goed je muziekinstallatie is, de sfeer staat vast. De eerste cd opent met de naamgever van het album: Some Things Stick In Your Mind. Het is een nummer dat in 1965 werd opgenomen en uitgebracht. Wat meteen opvalt is het zachte, rustige geluid dat Vashti voortbrengt. De tekst is ook iets dat, zoals de titel aangeeft, zich in je geheugen vastzet. Een niet onbelangrijk talent voor een singer-songwriter.

'Why does the sky turn grey every night
Sun rise again in time
Why do you think of the first love you had
Some things just stick in your mind'

et zijn vooral dit soort lyrics die beklijven en maken dat de nummers misschien wel meer gemaakt zijn om hun tekst dan om hun muziek. Van dit kaliber staan er vele op deze cd. Titels als Love Song, Winter Is Blue en I'd Like To Walk Around In Your Mind maken vrijwel meteen nieuwsgierig naar de inhoud. Na luisteren, diverse malen wel te verstaan, kun je alleen maar concluderen dat het met het schrijftalent van Vashti wel goed zit.

Vashti Bunyan

Gitaarspel
Het geluid dat Bunyan produceert wordt ondersteund door haar gitaarspel. Dit is goed, maar niet subliem. Het is vooral bedoeld om de nummers te begeleiden, en als dat de functie is, volstaat het meer dan. Zoals eerder aangegeven moet ze het echt hebben van de teksten en haar performance in stemgeluid. Het akoestische gitaargeluid is nergens overheersend en maakt een sereen geheel met de teksten. In een wereld die bol staat van geweld, zowel op muzikaal als op wereldlijk gebied, is die sereniteit heerlijk. Het geeft je rust en maakt dat je even gaat zitten, kop thee in de hand, cd in speler en de bezinning kan tot je komen. Met het hectische leven dat velen leiden, is dit een welkom pauzemoment. De cd leent zich hier uitstekend voor. Met drie sterren een mooie middenmoter en voor de liefhebber zeker een aanrader. Voor hen die eens op zoek zijn naar iets nieuws dat toch oud overkomt, ook zij kunnen met dit album uit de voeten.

Label Fatcat Records Datum: 8 oktober 2007 Waardering: