DVD: Stranger than Fiction

Als komiek valt het niet mee om van je lollige imago af te komen en serieus genomen te worden. Eén van de weinige acteurs die dat toch lukte, is Jim Carrey. De perfecte malloot voor elke komedie, maar in The Truman Show toonde hij dat hij meer was dan de lolbroek uit Liar, Liar, Dumb & Dumber en The Mask. Een andere acteur van wie je niet snel verwacht dat hij een serieuze rol kan spelen, is Will Ferrell. De meeste mensen kennen hem van Elf, Old School en Talledega Nights, maar opeens was daar zijn behoorlijk serieuze rol in Stranger than Fiction. De film is begin dit jaar in de Nederlandse bioscopen te zien geweest en sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Speel jij de hoofdrol in een boek over je eigen leven?
Harold Crick (Will Ferrell) is een eenzame, neurotische belastingambtenaar die een eentonig en saai leven leidt. Elke dag heeft Harold zo zijn routine, totdat hij op een ochtend opeens een mysterieuze stem hoort vertellen wat hij aan het doen is. In eerste instantie denkt hij dat iedereen de stem kan horen, maar al snel komt hij erachter dat de stem in zijn hoofd zit. Harold krijgt langzamerhand door dat hij de hoofdpersoon is in één of ander verhaal en loopt al snel bij een psychiater. Die kan maar weinig met het probleem van Harold en adviseert hem eens contact op te zoeken met iemand die meer weet van literatuur. Ten einde raad en omdat niemand hem wil helpen, wendt hij zich tot literatuurprofessor Jules Hilbert (Dustin Hoffman), die hem gelooft en probeert te helpen. Op zich kan Harold prima leven met de stem, maar het zit hem dwars dat deze stem, die tot dan toe alles goed voorspelt, een naderende en akelige dood voorziet. Als kijker weten we dat de stem van Karen Eiffel (Emma Thompson) is, een excentrieke schrijfster met een writersblock, die in haar boeken de hoofdpersonages op de meest bijzondere manieren dood laat gaan. Haar nieuwste slachtoffer is Harold Crick, zonder dat zij weet dat ze fictie en werkelijkheid één laat worden. Blijkbaar heeft Karen directe invloed op het leven van Harold, maar komt ze daar op tijd achter om zijn dood te voorkomen?

Betoverende cast
Als kijker weet je natuurlijk al enigzins dat Harold Crick de hoofdpersonage is uit een of ander boek, maar toch weet de film qua verhaal behoorlijk te verrassen. Will Ferrell zet een geweldige rol neer als eenzame belastinginspecteur, waardoor je als kijker direct van hem gecharmeerd raakt. Zijn romantische avontuur met belastingontduikster Ana Pascal (Maggie Gyllenhaal) weet de kijker echt te betoveren, net als de grappige rol van Dustin Hoffman. Stranger than Fiction is een bijzondere film, waarbij je je meerdere malen zult afvragen of het leven Harold Crick echt is of toch fictie. De film heeft even de tijd nodig om Harold te introduceren, waarna een wat inhoudsloos middenstuk volgt; het einde daarentegen gaat in grote stappen naar de aftiteling. Het zal de kijker echter niet deren, want Stranger than Fiction is gewoon een charmante film over een onwaarschijnlijk verhaal.

More Stranger than Fiction
De release op een enkele dvd bevat, naast de film zelf uiteraard, een aantal extra's. Zo kun je luisteren naar twee commentaartracks; één met Dustin Hoffman, Will Ferrell en regisseur Mark Foster, de ander met de regisseur en een aantal producenten. Met name de eerste commentaartrack is zeker aan te raden. Daarnaast bevat de disk een zestal features over de productie van de film, waarbij vooral de 'zoektocht' naar geschikte acteurs zeker de moeite waard is. Tot slot kent de release een paar minuten aan verwijderde of ingekorte scènes. De dvd is dus behoorlijk uitgebreid en kent veel materiaal voor een enkele disk.

Stranger than Fiction is een erg bijzondere film over een echt persoon die blijkt de hoofdpersonage te zijn in een boek met dodelijke afloop. De bijzondere cast weet echt te imponeren en het verhaal is behoorlijk goed uitgewerkt. De release op dvd bevat veel materiaal, al is niet alles even interessant.

Label: Sony Home Entertainment Releasedatum: 27 juli 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: