CD: Fabulous Disaster - Love at First Fight

Fabulous Disaster is een punkrockbandje met een volledig vrouwelijke bezetting. Ze zijn in 1998 opgericht en hebben eind juli hun vierde album uitgebracht: Love at First Fight. De vier damespunkers hebben aardig aan de weg getimmerd in de bijna tien jaar dat ze bestaan. Zo touren ze zich rot in de VS, Europa, Canada en Japan en staan ze in het voorprogramma van bans als NOFX, The Ataris en de Mad Caddies. Ook was Fabulous Disaster te vinden op talloze festivals en onder andere bij de 'Warped Tours'. De huidige bezetting bestaat uit Lynda Mandolyn (zang), Sally Disaster (drums), Squeaky (gitaar en zang) en Lizzie Boredom (bas). Dit vierde album is hun eerste bij I Scream Records.

Hypnotiserend
De zestien nummers op dit schijfje zijn niet allemaal onder de noemer punkrock te scharen. Hier en daar dwaalt een bijna poppy nummer tussen de wat scherpere punk rond. Die meer melodieuze en schattige nummers zijn nu net niet FD's sterkste kant. Juist in fellere nummers komt de band goed uit de verf. 'Final Stab' is dan ook overtuigender dan het openingsnummer 'Such a Stupid Girl', dat wel swingt, maar gewoon een beetje te tam is. De meeste nummers kenmerken zich door een vlotte gitaar, idem drums en punky zang. Zangeres Lynda heeft geen heel bijzondere stem, waardoor niet alle zanglijnen lekker uit je luidsprekers schallen. Toch kan haar matte stem wel op een vreemde hypnotiserende manier werken. Zo is 'Starcar' een lekker nummer, waarvan het refrein zich in je hoofd haakt om niet meer los te laten. 'Bitterpills', direct daarop volgend, bevat ook een lekker deuntje. Het lijkt wel alsof je de nummers meer gaat waarderen als je verder de cd induikt. Want 'End of the Line' is met zijn vertraagde refrein alweer een leuk, rockend lied.

Favorieten
Mijn absolute favorieten zijn het al genoemde 'Starcar', 'Tidal Wave' en 'Turn the Lights Out'. Ultieme uitschieter is het laatste nummer van het album: '20th Century Boy', dat een gemeen scherpe zanglijn heeft. Hiermee lijkt het tweede gedeelte van de cd een stuk beter te zijn, maar dat kan ook het gevolg zijn van eerdergenoemd gewenningseffect van de cd. Fabulous Disaster brengt met Love at First Fight een volle, leuke cd uit, die niet veel variatie in muziek laat horen, maar wel lekker veel fun bevat. De nummers die in je hoofd blijven zitten, zijn zeker de moeite waard.

Label: I Scream Records Releasedatum: 30 juli 2007