Boek: Brian Freeman - De Stripper

Brian Freeman is geen bekende auteur. Hij schreef tot nu toe slechts drie thrillers, maar noemt zichzelf al wel fulltime schrijver. Dat dat mogelijk is na het uitgeven van maar twee boeken (het derde boek gaat in september pas in het Engels verschijnen), is te danken aan het enorme succes van zijn debuut Immoral/Bedorven. In deze psychologische thriller introduceert hij zijn hoofdpersonen Jonathan Stride en Serena Dial. Het boek is uitgebracht in 48 landen en in 17 talen en heeft diverse prijzen gewonnen. Bedorven is het eerste deel van de Stride-reeks, waarvan Stripped/De Stripper het tweede deel is. Een gloednieuw verhaal, met bekende hoofdpersonen. Het is prima mogelijk dit boek los te lezen van het eerste boek. Er wordt slechts sporadisch verwezen naar gebeurtenissen in het eerste boek.

Serena & Stride
Jonathan Stride heeft de politiemacht in Minnesota verlaten voor een baan als rechercheur in Las Vegas. Niet omdat hij graag in stoffige woestijnsteden woont, maar omdat zijn geliefde Serena nu eenmaal in Las Vegas woont. Hij moet weer onderaan de ladder beginnen en krijgt als eerste pesterijtje een transseksueel als partner. Gelukkig is deze Amanda een prima te pruimen dame en bovendien een goede agent. Stride wordt samen met haar bij de moord op een jonge bekendheid geroepen. Zielig in een steegje met zijn rits open om een prostituee haar ding te laten doen, stierf deze jongen door één welgemikt schot tussen zijn ogen. Ondertussen worden Serena en haar partner Cordy bij een ‘hit-and-run’ geroepen, waarbij een twaalfjarige jongen het leven verloor. Tijdens beide onderzoeken komen er vreemde dingen aan het licht en uiteindelijk blijken beide zaken zelfs met elkaar te maken te hebben. Meerdere moorden volgen en de kille moordenaar blijkt nog aanwijzingen voor de politie achter te laten ook. Als ook de moord op een exotische danseres vele jaren eerder met deze ingewikkelde zaak te maken blijkt te hebben, is het plot compleet.

Tentakels
De thriller is in een ziedend tempo geschreven. Met zijn 445 bladzijden is het geen flutboekje, maar toch is het goed mogelijk dit boek in één flinke leessessie uit te lezen. Hoofdpersoon Stride is een man die de lezer al snel vertrouwd voorkomt. Hij is een stoere vent, die zacht genoeg is om de liefde achterna te reizen. Serena is een jongere, beeldschone vrouw die met flink wat demonen uit haar jeugd te kampen heeft. Tussen het politiewerk door krijgt hun relatie ook wat tikken mee, onder andere eentje van een lesbische aanbidster van Serena. De nevenpersonages zijn ook goed uitgewerkt, maar de meesten zijn niet verrassend in karakter. Het is vrij eenvoudig om ze in het wit (goed) of zwart (slecht) in te kleuren, maar dit is voor het verhaal geen minpunt. Het sterkste punt aan deze thriller is het krachtige plot, dat beetje bij beetje wordt vrijgegeven en genoeg tentakels bevat om het volle boek lang boeiend te blijven. Daarnaast is De Stripper dankzij Freemans vlotte schrijfstijl zo lekker leesbaar dat het gewoon een erg vermakelijk, stoer en sexy boek is.

Uitgever: The House of Books ISBN: 978 90 443 1915 6 Pagina's: 445